McDonald's installerer nu touchscreen-baserede bestillingssystemer i alle sine 7.000 restauranter i Europa. Den fortæller den europæiske McDonald's-chef Steve Easterbrook til britiske Financial Times.
I de sidste to år har fast-food-kæden testet de såkaldte Self Ordering Kiosks i udvalgte lande. Her kan kunderne bestille deres mad og drikkevarer og betale med kort.
Terminalen printer en kvittering med kode, der så bruges til at hente maden ved en anden skranke.
Den elektroniske selvbetjening er del af en modernisering hos McDonald's, der også omfatter længere åbningstider og nye menuer.
”Bestillingen af mad har ikke ændret sig i de sidste 30-40 år,” siger Easterbrook til avisen.
McDonald's betjener to millioner kunder om dagen alene i Europa og håber nu at man kan samle flere oplysninger om kundernes købeadfærd gennem de nye automater.
Touchscreen-systemerne skal installeres i den kommende tid. I Storbritannien har man allerede udstyret 1.200 restauranter med den nye teknologi.
Der er 7.000 McDonald's restauranter i Europa og mere end 400.000 ansatte i de 39 europæiske lande, hvor kæden er repræsenteret. Det forlyder ikke om koncernen forventer at kunne skære i antallet af medarbejdere, hvis kunderne fremover skal betjene sig selv.