Strid om ansvar for spam-stop

Forbrugerrådet mener ikke, at internetudbyderne lever op til deres ansvar for at stoppe spam, og vil have opstillet mindstekrav. Men det afviser internetudbyderne. Det skriver IT-avisen ComON, der udkommer i dag.

Det er meget vanskeligt for de enkelte internetbrugere at sikre sig tilstrækkeligt mod spam. Derimod har internetudbyderne en række muligheder for at beskytte brugerne mod spam ved hjælp af filtre, men de vil ikke vil ikke være med til at stille mindstekrav til indsatsen på området.

Internetudbyderne har i »adfærdskodeks for håndtering af trusler imod internettet« blandt andet forpligtet sig til at udbyde sikkerhedsløsninger og at informere brugerne om, hvordan man beskytter sig. Men det er ikke godt nok, mener Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet

»De systemer, der muliggør både spam og filtrering, er så komplicerede, at almindelige brugere ikke kan gennemskue det,« siger hun til IT-avisen ComON.

»Jeg så gerne, at forpligtelsen fra udbydernes side til aktivt at bekæmpe spam fremgik mere af kodekset.«

Anette Høyrup mener, at kodekset skal indeholde visse minimumskrav til internetudbydernes bekæmpelse af spam. Markedet for spambekæmpelsesløsninger er nemlig så uigennemskueligt at forbrugerne ikke kan gennemskue det. Derfor skal udbyderne pålægge sig et vist minimumsniveau, hvad angår kvaliteten, mener hun.

»Udbyderne kan ikke slippe for ansvaret blot ved at sikre, at forbrugerne er ordentligt informeret. Jeg savner en klarere udmelding fra dem,« siger hun.

Men Jesper Hansen, som er udviklingsdirektør i Cybercity og formand for udbydernes sikkerhedsforum, som står bag kodekset, mener ikke, at mindstekrav er vejen frem.

»Lovgivning er ikke velegnet til at regulere et område i stadig forvandling. Det er som udgangspunkt markedsmekanismerne, der skal drive udviklingen, og det er konkurrencen som skaber det bedste fundament for de rigtige løsninger. Branchen lever af kunderne, og kunderne skal drive efterspørgslen,« siger Jesper Hansen, som mener, at kodekset vil medvirke til udviklingen af de bedste løsninger.

»Internetudbyderne har påtaget sig et ansvar for at vejlede brugerne, men i sidste ende er det brugernes eget ansvar at beskytte sig. Der er jo heller ingen, der låser døren for én, når man går hjemmefra,« påpeger Jesper Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere