Derfor crasher lufthavne og it-systemer:Opdatering fra Crowdstrike har ramt Microsofts systemer i hele verden

Strid om ansvar for spam-stop

Forbrugerrådet mener ikke, at internetudbyderne lever op til deres ansvar for at stoppe spam, og vil have opstillet mindstekrav. Men det afviser internetudbyderne. Det skriver IT-avisen ComON, der udkommer i dag.

Det er meget vanskeligt for de enkelte internetbrugere at sikre sig tilstrækkeligt mod spam. Derimod har internetudbyderne en række muligheder for at beskytte brugerne mod spam ved hjælp af filtre, men de vil ikke vil ikke være med til at stille mindstekrav til indsatsen på området.

Internetudbyderne har i »adfærdskodeks for håndtering af trusler imod internettet« blandt andet forpligtet sig til at udbyde sikkerhedsløsninger og at informere brugerne om, hvordan man beskytter sig. Men det er ikke godt nok, mener Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet

»De systemer, der muliggør både spam og filtrering, er så komplicerede, at almindelige brugere ikke kan gennemskue det,« siger hun til IT-avisen ComON.

»Jeg så gerne, at forpligtelsen fra udbydernes side til aktivt at bekæmpe spam fremgik mere af kodekset.«

Anette Høyrup mener, at kodekset skal indeholde visse minimumskrav til internetudbydernes bekæmpelse af spam. Markedet for spambekæmpelsesløsninger er nemlig så uigennemskueligt at forbrugerne ikke kan gennemskue det. Derfor skal udbyderne pålægge sig et vist minimumsniveau, hvad angår kvaliteten, mener hun.

»Udbyderne kan ikke slippe for ansvaret blot ved at sikre, at forbrugerne er ordentligt informeret. Jeg savner en klarere udmelding fra dem,« siger hun.

Men Jesper Hansen, som er udviklingsdirektør i Cybercity og formand for udbydernes sikkerhedsforum, som står bag kodekset, mener ikke, at mindstekrav er vejen frem.

»Lovgivning er ikke velegnet til at regulere et område i stadig forvandling. Det er som udgangspunkt markedsmekanismerne, der skal drive udviklingen, og det er konkurrencen som skaber det bedste fundament for de rigtige løsninger. Branchen lever af kunderne, og kunderne skal drive efterspørgslen,« siger Jesper Hansen, som mener, at kodekset vil medvirke til udviklingen af de bedste løsninger.

»Internetudbyderne har påtaget sig et ansvar for at vejlede brugerne, men i sidste ende er det brugernes eget ansvar at beskytte sig. Der er jo heller ingen, der låser døren for én, når man går hjemmefra,« påpeger Jesper Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere