ComONs søstermagasin på Mobil skrev vi i den forgangne uge, at det er svært for de danske mediehuse at komme til at tjene penge på deres mobilapplikationer. Danskerne gider simpelthen ikke betale for nyheder.
Anderledes succes oplever man i bankverdenen, hvor Danske Bank længe har ligget i toppen, når det handler om at overbevise danskerne om, at bankarbejde, det ordner man da på mobilen.
Opdatering på vej
700-800 daglige downloads af den gratis bank-applikation fra Danske Bank, har betydet, at banken hurtigt nåede første målsætning om 50.000 downloads inden årets udgang. Indtil videre har over 125.000 danskere i hvert fald hentet Danske Banks mobil-applikation, siden man 15. september sendte iPhone-applikationen på gaden og en måned senere lancerede en version til Android-brugerne.
”Vi er selvfølgelig meget glade for den store interesse, der har været omkring applikationen, men vi også meget glade for de mange positive tilkendegivelser, vi har fået fra brugerne i blandt andet iTunes App Store,” siger Peter Rørsgaard, underdirektør med ansvar for forretningsudvikling i Danske Bank.
Han fortæller videre, at de mange brugeranmærkninger har været med til at udvikle applikationen, og at man inden for meget kort tid er klar med en opdatering. Med den bliver det muligt at foretage regningsbetalinger på mobiltelefonen.
3.000 nye kunder
Mens Apple-brugerne var meget hurtige til at tage applikationen til sig efter lanceringen har kurven været blødere blandt Android-brugerne,.
”Android-brugeren var lidt anderledes i deres tilgang til vores applikation, og vi tror, at de er knap så vante til brugen af applikationer, som iPhone-brugerne er. Til gengæld har de downloadet i en mere stabil strøm lige fra starten,” siger Peter Rørsgaard.
Med over 125.000 downloads har mange ikke-kunder også fundet applikationen interessant, og sammen med bankens andre tiltag er det i de seneste knap tre måneder blevet til 3.000 nye kunder.
Passer på brugerne
Peter Rørsgaard fortæller, at man er meget opmærksom på, hvordan den nye applikation skal videreudvikles, så man ikke skubber brugere væk.
”Hvis vi skal implementere nye elementer i applikationen, så skal det gøres, uden at det går ud over den enkelhed, som præger applikationen. Det er en ting, som vi ikke må gå på kompromis med,” lyder det fra forretningsudvikleren Peter Rørsgaard.
Læs mere om mobilmarkedet på www.mobil.nu