Selvom computerspillenes grafik har udviklet sig meget gennem de seneste år er der stadig langt til den realisme, som blander den virkelige og computerskabte verden sammen i spillefilmene. Her anvendes der raytracing-teknologi, hvor store computerfarme står og tygger på filmsekvenserne i flere dage eller uger.
Den hellige gral for computerspillene hedder realtime-raytracing - altså fuldstændig virkelighedstro grafik, som bliver beregnet i det øjeblik, den vises på skærmen. Dette mål er indtil videre ikke nået - men et nystartet amerikansk firma mener, at man er kommet et stort stykke på vejen.
Det er en gruppe af ingeniører fra Apple, der har startet firmaet Caustic Graphics i San Francisco. Den tekniske chef er James McCombe, som arbejdede med OpenGL og grafikfunktionerne i iPhone hos Apple.
I et interview med Wall Street Journal fortæller firmaet, at målet er at udvikle et 3D-system med realtime-raytracing til almindelige computere. Caustic har modtaget 11 millioner dollar i startkapital og beskæftiger allerede 35 medarbejdere.
Firmaet har udviklet sin egen hardware og sit eget programmerings-interface - der er tilsyneladende tale om et udvidelseskort kaldet CausticOne med special-processorer, der skal supplere systemets eksisterende CPU og GPU.
Ifølge Caustic er raytracing-ydelsen allerede 20 gange højere end med almindelig pc-hardware, og denne hastighed skal yderligere tidobles inden 2010.
Men historien viser, at det er meget svært at få pc-ejerne til at investere i et helt nyt udvidelseskort til computeren - også selvom det lover bedre grafik. Ageia forsøgte sig med sine PhysX kort, men blev købt af Nvidia og teknologien videreføres nu som ren softwareløsning.