Hele 95 procent af de svenske iPad-ejere er mænd.
Det viser forskning fra to kandidatstuderende ved Sveriges Kungliga Tekniska högskolan (KTH), der kan sammenlignes med DTU i Danmark.
De to studerende, Donna Hanafi og Susanna Berggren, har fået 891 iPad-brugere til at svare på 36 forskellige spørgsmål i deres netop udgivne speciale.
Disse undersøgelser er især interessante for applikations-udviklere, der skal vurdere om der et profitabelt marked for en specifik tjeneste. Et interessant resultat var, at hver femte havde brugt mere end 200 svenske kroner på en enkelt applikation. Det er primært nytte-apps som navigationstjenester, som svenskerne er villige til at bruge mange penge på. Kontorapplikationen Pages er også populær. Spil må ikke koste for meget, viser undersøgelsen.
Respondenterne brugte i gennemsnit deres tablet fra Apple 16,4 timer om ugen. Fire ud af fem, altså langt størstedelen, bruger deres iPad flere gange om dagen.
På baggrund af undersøgelsen konkluderer de to studerende desuden, at iPad-ejerne mindsker brugen af deres laptop, men at de to forskellige former for computere komplimenterer hinanden. En årsag kan være, at iPad ikke kan køre Flash-applikationer og kan have vanskeligt ved at køre eksempelvis netbank, vurderer Donna Hanafi
Lidt mere end hver tiende, 13 procent, har desuden jailbreaket deres iPad for at kunne installere apps, som Apple har forbudt.