Co.dk bliver solgt med mafiametoder

Marketingseksperter siger, at Digital Marketing Supports markedsføring af adresser under co.dk er etisk uforsvarlig og på kant med lovgivningen. Direktøren i firmaet er godt træt af kritikken og opfordrer utilfredse til at sende en stævning.

Firmaet Digital Marketing Support er lige lovlig smarte, lyder det fra en markedsføringsekspert og en jurist. Først skaber firmaet selv et problem, og dernæst tilbyder det kunderne at løse problemet med et produkt, som firmaet sælger.

Digital Marketing Support ejer co.dk og udbyder underdomæner dertil.

På sin hjemmeside slår selskabet til lyd for, at man skal anskaffe sig et co.dk domæne, fordi internetbrugere i mange lande anvender formen som standard.

Ifølge Digital Marketing Support anvender halvdelen af verdens internetbrugere co. til deres emailadresse før landekoden, altså for eksempel med endelsen adresse.co.dk.

Det betyder ifølge Digital Marketing Support, at der er fare for, at e-mails sendt til ens virksomhed ender i de forkerte hænder. Det er et sikkerhedsmæssigt problem, argumenterer selskabet, og derfor bør kunderne anskaffe sig et co.dk-domæne.

Men Digital Marketing Support kunne selv løse kundernes problemer ved helt at nedlægge co.dk-domænet.

Har selv skabt problemet

- Ved at oprette domænet co.dk har firmaet selv skabt problemet med e-mails, der ryger til den forkerte modtager. Hvis det virkelig tog problemet seriøst, kunne det bare nedlægge navnet, så mails sendt til adresser, der slutter på co.dk, ryger retur til afsenderen, siger Mads Ellegaard, ekspert i markedsføring og forfatter til bogen E-kampagnen.

Direktør for Digital Marketing Support, Anani Voulé, er ikke enig i, at det løser problemet.

- Jeg mener ikke, at det er rigtigt. Hvis man nedlægger domænet, ryger mailen ganske rigtigt retur til afsenderen. Men samtidig går den jo også til administratoren af mailserveren, som så kan se indholdet. Dermed er der stadig et sikkerhedsmæssigt problem, siger han.

Mafiametoder

Mads Ellegaard mener, at Digital Marketing Support bevæger sig på tynd is, når selskabet anfører problematikken omkring e-mail som grund til at købe et underdomæne.

- Det svarer lidt til, at man først udsender en virus for derefter at henvende sig til sine kunder og sige: ?Vi har for resten også en kur?. Det minder jo lidt om de metoder, som mafiaen anvender, siger han.

- Selakbet bevæger sig på kanten af god markedsføringsskik ved at bruge et problem, det selv har skabt til at piske en stemning op og udnytte frygt som middel til markedsføring. Jeg finder det uansvarligt og stærkt kritisabelt at benytte den slags metoder, siger Mads Ellegaard.

Anani Voulé fra Digital Marketings Support er heller ikke enig i den fremstilling:

- Det her problem er reelt, og jeg kan dokumentere det. Det er ikke os, der har skabt problemet. Vi tilbyder danske firmaer en mulighed for at sikre sig. Det det koster er minimalt i forhold til, hvor meget der kan gå tabt, hvis en mail ender det forkerte sted, siger direktøren.

Manglende dokumentation

Computerworld Online har bedt en advokat med speciale i markedsføring på nettet, Peter Lind Nielsen fra Bender.dk, om at vurdere, om Digital Marketing Support bryder med god markedsføringsskik.

Ifølge Peter Lind Nielsen er der problemer med de informationer, som af firmaet angives som gode grunde til at indkøbe et underdomæne til co.dk. Firmaet fremlægger nemlig ikke dokumentation for påstanden på forsiden om, at 50 procent af verdens internetbrugere anvender underdomæner.

- Det er meget klart formuleret i markedsføringsloven, at man skal kunne dokumentere faktuelle oplysninger, som man bruger til markedsføring. Det fremgår ikke af materialet, hvor selskabet har de tal fra, siger Peter Lind Nielsen.

Igen er Anani Voulé ikke enig. Han mener at kunne dokumentere sine påstande:

- Jeg kan dokumentere, at over 50 procent af websiderne på nettet baserer sig på subdomæner. Der er mange, der bruger subdomæner. Man kan bare kigge på lande som Kina, USA, England og Rusland, lyder det fra Anani Voulé.

Bare kom an

Direktøren er træt af at bruge sin tid på at forsvare sit firma. Han opfordrer alle, der mener, at firmaet bryder loven, til at lægge sag an.

- Nu har jeg brugt meget tid på det her. Jeg kan ikke tage alle disse udmeldinger seriøst. Hvis der er nogen, der har et problem, kan de bare udtage en stævning mod selskabet. Jeg tager kampen op til hver en tid, siger direktøren for Digital Marketing Support.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere