Firmaet Nextt har i en periode forsøgt at lokke kunder væk fra deres nærmeste konkurrent, ved at indrykke Google-annoncer, der kommer frem, når man søger på konkurrentens navn. Bestyrelsesformand i Nextt er den højtprofilerede københavsnke overborgmesterkandidat, socialdemokraten Frank Jensen.
Nextt er et rekrutteringsfirma, der lever af at skaffe personer på chefniveau til midlertidig ansættelse – også kaldet interim management. Præcist den samme niche lever man af i det konkurrerende firma Nexus.
Nexus er fra 2000, mens Nextt blev stiftet i 2006. Skulle kunderne komme til at tage fejl af de to selskaber, er der en god grund.
Forleden blev Nexus nemlig opmærksom på, at der fremkom nogle ret specielle Google-annoncer, når man foretog en Google-søgning på ordet "Nexus".
Under overskriften ”Ny Nexus?” sås en annonce for konkurrenten Nextt. Annoncen fortalte, at firmaet søgte erfarne ledere i alle brancher, og at Nextt er nummer et indenfor interim management.
Også når man søgte på bestemte medlemmer af Nexus’ bestyrelse, dukkede der Google-annoncer op for konkurrenten Nextt.
Hos Nexus finder man metoden uetisk:
”De prøver at lukrere på vores firmanavn. Og med formuleringen ”Ny Nexus” prøver de at give indtryk af, at Nexus er blevet til Nextt, ” siger en oprørt partner i Nexus Interim Management A/S, Poul Larsen, til ComON.
Nextt burde ellers selv have nok i prominente navne med den socialdemokratiske toppolitiker Frank Jensen som formand for bestyrelsen.
Sagen om søgeords-fiflerierne kommer på et uheldigt tidpsunkt for Frank Jensen, der er midt i valgkampen op til kommunalvalget den 17. november. Frank Jensen er kandidat – og favorit – til posten som overborgmester i København.
ComON har spurgt overborgmesterkandidatens spindoktor Simon Kolleberg om hvordan Frank Jensen har det med at stå i spidsen for et firma, der bedriver uetisk markedsføring.
Svaret fra spindoktoren er, at vi må henvende os til direktøren i Nextt, eftersom ComONs henvendelse vedrører den konkrete markedsføring.
Direktøren for Nextt, Torben Hvalshøj sendte derpå en mail til redaktionen, hvori han forklarede, at annoncerne var en ”fejl”, og at de nue er fjernet.
”Det er helt klart en fejl som ikke skulle have været ude på nettet – og som skyldes, at vi har haft professionel hjælp til at optimere vores website, og at vi ikke har været opmærksom på at frasortere søgeordene rigtigt,” hedder det i mailen.
Havde Nextt ikke selv fjernet annoncerne ville Nexus kunne få dem fjernet alligevel: Brugen af konkurrenters firmanavne er ikke i overensstemmelse med Googles regler for adwords.
Hos det mediebureau, der står for Nexus’ egne Google-annoncer, er man rystet over Nexxt-annoncerne:
”Det er på samme måde at alle fuskertelefonbøgerne på nettet holder sig i live – de lukrerer på et kendt navn som De Gule sider,” siger teamleder i mediebureauet 3C Ads, Rene Husted Vahl.
At Nextt ydermere har forsøgt at kapre kunder ved at bruge navngivne personer fra konkurrentens ledelse som søgeord i sine Adwords finder han yderligere forkasteligt:
”Det svarer til, at ComON indrykker søgeordsannoncer for sig selv på søgeordet ”Tøger Seidenfaden” (chefredaktør på Politiken, red). Det er ikke alene uetisk, det er og også imod Googles regler,” siger Rene Husted Vahl.
Frank Jensen har været formand for bestyrelsen af Nextt siden 2006 . Han har tidligere stået i spidsen for Telecom Scandinavia, men er i dag direktør for Danske Advokater. Ud over Nextt bestrider overborgmesterkandidaten bestyrelsesposter i TV2 og Ålborg Universitet.
ComON er i besiddelse af et screendump af de nu fjernede Googleannoncer fra Nextt.