Mange firmaer er blevet alvorligt skuffede, når det pludselig er gået op for dem, at det website, de i dyre domme har fået lavet, slet ikke kan indekseres i søgemaskinerne. Søgemaskinerne indekserer nemlig ikke alle sites lige godt, og nogle er konstrueret og programmeret så uheldigt, at enhver form for rimelig indeksering er fuldstændig umulig. Faktisk vil jeg i lyset af det, jeg til dagligt ser, påstå, at størstedelen af alle såkaldte professionelle websites lider af problemet i større eller mindre grad.
Skuffelsen bliver ofte endnu større, når det viser sig, at det der skal til for at websitet kan indekseres, er en total ombygning og genprogrammering. Mange gange til en pris, der alvorligt nærmer sig den, der oprindeligt blev betalt for den samlede løsning.
Det samme gør sig gældende, når et eksisterende website skal laves om. Firmaet er måske startet med en simpel statisk løsning, har kørt med den et par år, og er nu klar til at kaste sig ud i et mere omfattende og gennemtænkt projekt. Men når websitet laves helt om og måske oven i købet går over til at blive database baseret, går alle de eksisterende indekseringer i søgemaskinerne tabt. Hvis firmaet har brugt mange ressourcer, og måske endda betalt konsulenter for at sikre gode placeringer i søgemaskinerne, er det naturligvis en slem skuffelse. Hvad værre er, de fleste finder først ud af det når skaden er sket - når websitet er lavet og udskiftet med det gamle.
Men selv en simpel flytning fra een webserver til en anden kan få katastrofale følger for et websites placering i søgemaskinerne. Nogle søgemaskiner laver nemlig en sammenkobling mellem websitets domænenavn og IP nummeret. Når websitet så flyttes vil domænenavnet ganske vist være det samme, men IP nummeret har ændret sig og derved mistes de oprindelige indekseringer. De vil dog normalt komme på plads igen i løbet af et stykke tid, men de fleste ville nok gerne have haft den viden inden flytningen. Så kunne der eventuelt kompenseres med andre metoder for den manglende trafik fra søgemaskinerne i overgangsperioden.
Men hvis skyld er det så? Er det webbureauerne, der ikke gør deres arbejde godt nok?
Det mener jeg ikke altid, det er. Det er dig, der er kunden, og dig, der må stille krav. Du kan ikke altid regne med at få rådgivning om alle aspekter af Internettet, når du køber en webløsning. Dette gælder naturligvis ikke, hvis du som en del af løsningen netop har betalt for foranalyse eller anden indledende rådgivning. Indekserbarhed og søgemaskiner er blot een ud af mange faktorer, der spiller ind på de fremtidige muligheder med dit nye website. Det er dig, der har ansvaret for at gennemtænke fremtidsvisioner og forventninger til firmaets aktiviteter på Nettet. Det er dig, der skal stille krav!
Når det så er sagt må jeg desværre også indrømme, at webbureauerne på nuværende tidspunkt i vid udstrækning ikke har den fornødne viden om de krav, der skal opfyldes for at websitet overhovedet kan indekseres. Jeg tror også, at det er derfor, at jeg så tit ser fine, dyre løsninger, der er fuld af "fejl" og uheldigheder. Bureauerne og programmørerne ved simpelt hen ikke, hvad der skal til. Jeg har desværre også hørt om webbureauer, der har givet direkte fejlagtig rådgivning, når det handler om søgemaskiner. Som nu f.eks. den kunde, der af sit webbureau fik at vide, at der ikke var nogle problemer med ?-tegn i URL'er, med det tyndbenede argument: "Jamen, Microsoft gør det, så det ikke noget problem". Dem, der har arbejdet bare en lille smule aktivt med søgemaskinepositionering, vil vide, at det i hvert fald ikke passer!
Jeg har også oplevet et enkelt dansk webbureau, der konsekvent skriver deres eget navn ind i hver enkel sides titel på de websites, de laver for firmaer. Dem, der kender lidt til de metoder til beregning af relevans, som søgemaskinerne anvender ved, at netop titlen er det sted, der vægtes højest. Det vil med andre ord sige at webbureauet har sørget for, at deres navn af de fleste søgemaskiner vil blive opfattet som et af de mest relevante ord på siden. Det ville svare til hvis en kunde på et reklamebureau efter at have godkendt en række annoncer, plakater el.lign. fik leveret de færdige trykte materialer med et bredt banner hen over alle sider med reklamebureauets navn. Det er der nok ingen kunder, der ville finde sig i. Det kan naturligvis være, at det omtalte webbureau simpelthen ikke ved, hvad det er, de gør. Lad os håbe det! Det kan også være, at de har fået tilladelse af kunden til at gøre det de gør - men jeg tvivler...
Men hvad stiller du så op som kunde? Er der ingenting du kan gøre?
Jo, det er der bestemt. Heldigvis. Først og fremmest skal du stille krav. Stil krav til dit webbureau, til programmørerne og til dit reklamebureau.
Det kræver dog, at du sætter dig en lille smule ind i tingene først. Som med så meget andet må du nødvendigvis vide lidt om det, du skal stille krav om. Ellers er det umuligt at stille de rigtige krav og vurdere de svar, der kommer. Men det er absolut også en overkommelig opgave. Det, der er vigtigt for dig, er at vide, hvad der er muligt.
Du kan også hyre en uafhængig konsulent - en søgemaskine-ekspert. Han kan bl.a. hjælpe med at udforme en søgemaskinestrategi, der passer til firmaets ønsker og ressourcer. Derudover kan han være behjælpelig med at stille de rigtige og realistiske krav til webbureauet og eventuelt vurdere indkomne tilbud og løsningsmodeller. I produktionsfasen kan han tillige rådgive om konkrete struktur- eller kodnings-spørgsmål.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at et indekserbart website i sig selv ikke er nogen garanti for en god placering i søgemaskinerne. Det kræver, at der arbejdes målrettet og kontinuerligt med det. Men i første omgang er det vigtigste dog, at dit website rent faktisk ér indekserbart, og at det er udstyret med de nødvendige redskaber til fortsat optimering. Først når du har sikret det, kan du komme i gang med en gennemtænkt og aktiv søgemaskine-strategi. Fundamentet skal være i orden inden huset bygges...
Jeg har for nyligt udgivet hæftet: "Søgemaskiner for webdesignere" på IDG Forlag. Her kan du læse meget mere om hvad søgemaskinepositionering er, og hvordan det hele virker. Du bliver ikke ekspert af at læse hæftet, men du får en god indsigt i det grundlæggende håndværk. Du kan læse mere om hæftet på www.joyzone.dk/soegemaskiner/haefte.asp.
Jeg driver også et website, hvor du finder opdaterede artikler om søgemaskiner, trafikanalyser og Internetmarkedsføring, links, et gratis nyhedsbrev, og en levende debat.
Af Mikkel deMib Svendsen
Forfatter og søgemaskine-ekspert