På Computex-messen i Taipeh har AMD vist den første wafer med sin nye DirectX 11 grafik-processor (GPU), som kommer på markedet senere i år. Dermed ser det ud til, at AMD får held til at overhale konkurrenten Nvidia, som endnu ikke er klar med en DirextX 11 GPU. AMD lover bedre og mere realistisk grafik med DirectX 11, som indgår i Microsofts kommende Windows 7.
Dermed skulle der være en god chance for, at de første DirectX 11 grafikkort fra AMD kan købes når Windows 7 bliver frigivet den 22. oktober. Det bliver dog først rigtig interessant, når de første spil med DirectX 11-understøttelse kommer på markedet.
En af nyhederne i DirectX 11 er det såkaldte tesselation, der skal øge detaljegraden i 3D-animationer uden at belaste resten af systemet. Denne funktion findes allerede i Xbox 360 og de nyeste grafikkort, men nu kommer der en fælles standard for tesselation i DirectX 11.
En anden og endnu mere interessant nyhed er det såkaldte computer shading, som skal gøre det lettere at foretage andet end grafikberegninger på GPU'en. Nvidia, AMD og Intel har indtil nu haft deres egne standarder for dette, men også her forsøger Microsoft nu at fastsætte en fælles standard.
Det kunne betyde, at almindelige programmer under Windows 7 kan køre hurtigere ved at trække på grafikkortets regnekraft. Det kræver så, at programmerne udnytter denne funktion.
Der er også forbedringer i håndteringen af flertrådede programmer på multi-kerne-processorer i DirectX 11.
AMD viste en demonstrationsvideo af DirectX 11 på Computex, som nu kan ses hos Youtube.