Resultatet er kommet frem i en undersøgelse blandt 500 SMV'ere, foretaget af den norske crm-leverandør Kreasoft. Undersøgelsen viser at den vigtigste kilde til information før valg af it-system er internet med 24,8 procent mod kun 9,8 procent hos egne ansatte/it-chefen.
Ind i mellem disse kommer it-leverandørene samt venner og bekendte. Næsten 15 procent opgiver disse som vigtige kilder. Hos Kreasoft er man overrasket over resultatet.
»Eftersom branchen selv har en overraskende lav andel, kun 19,2 procent, mens internet og venner/bekendte har store andele, kan det være en bekræftelse på, at it-branchen har for stor fokus på soft- og hardware og for lidt fokus på kundernes egentlige behov,« siger daglig leder af Kreasoft, Rolf-Ørjan Høgset til Computerworld i Norge.
Undersøgelsen i Norge viser også at SMV'erne har frustrationer knyttet til it-branchens teknologifokus og brug af vanskelige ord. 51 prosent af respondenterne mener for eksempel, at crm er et fjollet ord.