Google tjener kassen på at lade et væld af hjemmesider plastre deres sider til med reklamer fra firmaet. Men Google vil ikke score penge gennem AdSense-programmet for enhver pris.
I et nyt blogindlæg skriver Cecelia Choi fra Googles AdSense Policy team, at det er forbudt at kopiere indhold ind på en side og så plastre den til med Google-reklamer for at tjene penge.
Der er tilsyneladende en opdigtet virkelighed i cyberspace, skriver Cecelia Choi:
Fiktion: Udgivere kan putte reklamer på auto-genererede sider eller andet indhold, som de ikke selv har skabt.
Fakta: Vi tillader ikke, at sider med auto-genereret eller på anden vis uoriginalt indhold deltager i vores AdSense-program.
Google bryder sig altså ikke om skrammel på nettet.
"Dette er for at sikre, at brugerne oplever en unik online-oplevelse, og at vores annoncørerer bliver partnere med nyttige og relevante sider," fortsætter Cecelia Choi.
Paradoksal udvikling?
AdSense har gjort det utroligt nemt at tjene annoncekroner på små hjemmesider, eftersom det er let at sætte en lille boks ind på ens hjemmeside med annoncer fra Google. Det paradoksale er, at Google ved at gøre det nemt også har sænket overlæggeren for kvalitet på nettet, skrev en ComON-læser i en kommentar til artiklen om SEO-skribenten Sara. Google har altså selv gjort det nemt at score penge på dårlig kvalitet. Det kan være såkaldt affiliate marketing, hvor man tjener penge på at lede brugere videre til specifikke hjemmesider.
"Det paradoksale er, at Google via Google adds som affiliate selv har gjort problemet større end det behøvede være," skrev Jonas Jacobsen.
Men Google ønsker altså ikke selv lavkvalitetsindhold på nettet. Cecelia Choi skriver, at de nogen gange falder over hjemmesider, der enten har autogenereret indhold eller massekopierer andres tekst.
"At hapse andres indhold og lade som om, at det er ens eget, er ikke bare forkert, det er også en alvorlig overtrædelse af vores betingelser," skriver hun.
Cecelia Choi opfordrer folk til at melde overtrædelser til Google.
ComON har via bloggen bedt Cecelia Choi kommentere, hvordan det forholder sig med syndikeret indhold. Det er, når forskellige hjemmesider deler det samme indhold. Det kan være Ritzau-telegrammer som helt efter reglerne optræder på adskillige danske nyhedssider. Cecelia Choi har dog ikke svaret på sin blog.
ComON ville også gerne vide, hvor ofte Google reagerer ved at opsige AdSense-brugere. Det fik vi heller ikke svar på.