To forskere har udviklet en ny algoritme som kan opskalere 8-bit pixel-billeder til vektor-grafik i en vilkårlig opløsning. De to forskere – Johannes Kopf fra Microsoft Research og Dani Lischinski fra det Hebræiske Universitet i Jerusalem – beskriver deres algoritme i et forskningspapir med titlen ”Depixeling Pixel Art” (der er også en projektside hos Microsoft). Det skriver ExtremeTech.
Visionen er, at man kan tage de gamle og elskede computerspil som Space Invaders eller Super Mario Bros og automatisk konvertere den grovkornede pixel-grafik til flot grafik. Den nye algoritme fjerner ”trappe-effekten” og sørger for bløde kurver.
Mange billedbehandlingsprogrammer kan allerede omdanne bitmaps til vektor-grafik, men det er ikke set tidligere i den kvalitet, som forskerne har opnået. Der er brug for en meget specialiseret algoritme, som tager hensyn til den enkelte pixel i 8-bit grafikken – det færdige resultat ser ud som om det er tegnet i hånden.
Det fungerer ikke altid – forskerne viser selv et eksempel fra Doom, hvor konvertering er gået helt skævt. Nogle gange bliver objekter også tegnet bløde, selvom de burde være skarpe.
Det tager angiveligt mellem 0,01 og 3 sekunder at omdanne et billede til vektor-grafik på en almindelig computer – det næste skridt bliver så at få realtime-rendering til at fungere.
Så kan man spille sine gamle spil på den nyeste hardware i høj opløsning. Men der vil sikkert stadig være nogen, som foretrækker den gamle pixel-grafik, som trods alt har et nostalgisk flair.
De fleste af forskernes eksempler stammer fra Nintendo-spil og man kunne gætte på at teknologien kan blive indbygget i kommende spilkonsoller, hvor man så kan vælge automatisk opskalering af de gamle spil. Det kunne også bruges til at opskalere mobilspil til større skærme.