Opdateret: Analysehuset IDC (International Data Corporation) konkluderer i en ny undersøgelse, at det danske marked for teknisk vedligeholdelse, eller break?n?fix service, ikke længere holder en positiv vækst. Nok er antallet af reparationer af pc-udstyr vokset med seks procent, men indtjeningen er faldet med fire procent sidste år.
? De økonomiske vanskeligheder ramte især salget af hardware, men det er kun den halve årsag til nedgangen i indtjeningen på teknisk vedligeholdelse. Den anden meget betydende årsag er, at en hård konkurrence på markedet har medført betydelige prisfald, siger Per Andersen, der er analysens forfatter og administrerende direktør for IDC Nordic.
En række af markedets aktører har gennem det seneste år valgt at nedlægge deres afdelinger for teknisk service helt eller delvis, blandt andre WM-Data, Atea og ICL.
Flere har valgt at outsource de tekniske opgaver og sælge afdelingerne fra. De er blandt andet blevet købt af Anovo, der ligesom Servicegruppen oplevede en pæn vækst i 2001.
Hardware opfattes i dag som standardvarer, og der ses allerede nu en øget konsolidering. De faktorer er, i følge leverandører på det danske marked, nogle af de vigtigste hindringer for markedsvækst, viser IDC?s interviews.
IDC forventer, at markedet for break?n?fix vil have en gennemsnitlig årlig vækst på to procent i de kommende fire år og ligge på 861 millioner kroner i 2005.