Siden den 1. februar har offentlige myndigheder været forpligtet til at kommunikere sammen digitalt, men alligevel sender de fleste stadig papirbreve. Det har nu fået Odder Kommune til at beslutte, at al papirpost fra andre offentlige myndigheder fremover vil blive sendt tilbage.
»Alle myndigheder i Danmark kan og skal kommunikere digitalt. Men de færreste gør det i praksis. Vi har siden begyndelsen af februar sendt 110 breve til andre myndigheder via sikker mail, men i samme periode har vi kun modtaget ni digitale breve fra andre myndigheder. Nu må det være på tide, at andre myndigheder - ligesom vi - lever op til kravet om digital kommunikation,« siger udviklings-konsulent Poul Christensen til OdderNettet.
Odder Kommune har allerede sendt breve retur til bl.a. minister, styrelser og Århus Amt. Og kommunen opfordrer til, at andre myndigheder gør det samme, hvis de modtager papirpost fra Odder Kommune.
»Når vi sender papirpost retur, er det et forsøg på at yde 'hjælp til selvhjælp' til de myndigheder, som trykker på 'Print' i stedet for 'Send'. Vanens magt kan være svær at bryde, men vi gør altså et forsøg,« siger Poul Christensen.
Men borgerne behøver ikke frygte, at deres breve kommer tilbage uåbnet fra kommunen. Det understreges at private borgere fortsat kan sende papirbreve til rådhuset.
»Borgerne vil altid kunne sende papirpost til Odder Kommune. Heldigvis er der mange borgere, der kommunikerer med os pr. mail, og stadig flere har fået en digital signatur, så de også kan sende følsomme oplysninger pr. mail,« siger Poul Christensen.