I den kommende uge afholdes en af verdens største festivaler for mediekunst i den østrigske by Linz. Klimakatastrofen, overvågnings-samfundet og finanskrisen er nogle af temaerne på Ars Electronica 2010, som har fået overskriften ”Repair – ready to pull the lifeline”. Kunstfestivalen afholdes i år for 24. gang og den ventes at samle tusindvis af mediefolk, kunstnere, forskere og journalister i den gamle tobakfabrik i Linz.
En af årets hovedattraktioner er den japanske humanoide robot Honda Asimo, der for første gang vises frem på en kunstudstilling. I Futurelab sættes der fokus på samspillet mellem menneske og maskine. Men der er også mulighed for at opleve alt fra videokunst til elektronisk musik og interaktive kunstværker under festivalen.
Der afholdes samtidig paneldiskussioner om aktuelle emner som sociale netværk, privacy og open source. Blandt panelgæsterne er Diaspora-opfinderen Maxwell Salzberg, som lancerer den første version af sit anti-Facebook-site senere i denne måned.
I Linz er der også etableret et permanent center for elektronisk kunst, Ars Electronica Center, som inviterer indenfor med særlige udstillinger i festivalugen. Her er der blandt andet mulighed for at bevæge sig rundt i en 3D-verden og besøge udstillinger om alternative fremtidsscenarier.
En vigtig del af kunstfestivalen er den årlige kulturpris Pris Ars Electronica, der uddeles indenfor kategorier som interaktiv kunst, computeranimation og musik. Vinderen modtager Den Gyldne Nica og en kontant præmie på 10.000 euro.
Men løjerne spreder sig også ud på gaderne i den kommende uge, hvor kunstnere vil trække en såkaldt ”lyd-sky” hen over en af byens parker.
Læs ComONs rapportage fra Ars Electronica Festival i næste uge.