Når du skal handle på nettet, skal du ikke længere lede via Pricerunner, Kelkoo eller en simpel Google-søgning. Hvis det står til firmaet Dansk Netdetail, så skal du klikke dig ind på Webenhavn.dk
Som navnet antyder, er der tale om en digital by frit modeleret efter den danske hovedstad.
Men i Webenhavn finder du hverken Gothersgade eller Købmagergade. Du finder Modegaden, Rejsegaden, Legetøjsgaden og så videre.
Man bevæger sig rundt ved hjælp af en søgemaskine eller simpelthen ved at kigge på "bykortet". Men i flere af "gaderne" er der blot en enkelt butik i øjeblikket.
"Webenhavn skal være det foretrukne sted på nettet at handle. Derfor skal der selvfølgelig flere butikker ind i universet, og det kommer der også. Så er vi også i gang med at forbedre vores søgemaskine, og så arbejder vi meget på at lave 3D-butikkker," forklarer salgsdirektør Maja Lund Hermansen om universet, der åbnede 1. december.
Hun undskylder det begrænsede udbud med, at Dansk Netdetail var tvunget til at have en fungerende portal, før de sidste investorer turde at springe på. Det gør de nu, og derfor er der midler til forbedringer og nye idéer. Blandt andet 3D-butikker.
"I 3D-butikkerne kan forhandlerne præsentere de varer, som enten er nødvendige at se eller at prøve. For eksempel kan en kunde uploade et billede af sig selv og bedre se det tøj, som man overvejer at købe. Noget af det, der bliver solgt mest af på nettet, er tøj, men rigtig meget af det bliver returneret, og derfor er forhandlerne interesseret i, at der bliver udviklet nogen løsninger til at begrænse det," siger salgsdirektør Maja Lund Hermansen.
Der er også planer om at introducere koncerter og standup-shows inde i den digitale by. Skaberne håber, at de mange tilbud kan være med at til at gøre Webenhavn til det foretrukne handelssted for alle mellem 15 og 55 år.
Har vi ikke set det før?
I dagene efter Webenhavns lancering har mange kigget på konceptet. Deres oplevelser er blevet delt på Facebook, Twitter og i blogs, og her peger mange på en lighed mellem det nye site og bedagede Opasia og forladte Second Life.
"Jeg har godt læst noget af kritikken, men det er tydeligt, at de ikke har sat sig ind hverken Second Life eller Opasia. Vi ligger meget langt fra begge. Vi har faktisk været inde at kigge på, hvad de forskellige koncepter gjorde forkert for at lære af deres fejl, men selv om for eksempel Opasia også var bygget op som en by, så var der jo på ingen tale om et univers af butikker som vores," siger Maja Lund Hermansen.
Men lige nu er der en masse startskærme og menuer, som stjæler meget tid?
"Vi har været rundt i mange lande for at finde nogen, som kunne lave det her. For der var mange, der ikke kunne gøre det, som vi ville. Nemlig uden at der skulle installeres en masse ting hos brugerne, for så risikerer man at skræmme næsten 80 procent væk. Men vi fandt en hollænder, som har lavet det. Og så meget ventetid synes jeg ikke, at der er," siger Maja Lund Hermansen og understreger, at der dog vil blive set på hastigheden i den nærmeste fremtid.
Men er digitale kunder ikke netop kendtegnet ved, at de kigger meget på prisen eller kræver en speciel service? I tilbyder jo bare et affiliated network, der er pakket pænt ind?
"Netop derfor er det meget vigtigt, at vi får lavet de her 3d-butikker for at tilbyde en ekstra service. Samtidig har vi meget fokus på at få optimeret søgemaskinen, så der ikke er nogen nævneværdig forskel mellem at bruge os og sider som Kelkoo eller Pricerunner. På den måde kan vi ramme begge målgrupper. Altså både dem der leder efter et godt tilbud, og dem der har lyst til at bruge lidt længere tid på at finde det, de søger," forklarer Maja Lund Hermansen.
Nogle af de andre ting, der skal gøre Webenhavn attraktivt, er, at det snart bliver muligt at få transporteret varer hjem fra Webenhavn til attraktive priser, selv om man har handlet hos flere forskellige butikker.
I 2010 er der planlagt en Webenhavn-klon i London. På længere sigt skal vi forvente en digital by i Sverige med Stockholm som inspiration.http://www.luxeplaza.com/index.html">