Klumme: E-handlen er en modnet frugt

Nogle udbydere er i stand til at skabe den fortrolighed og brugervenlighed, som er de drivende faktorer for succesfuld e-handel, skriver Brian Mertz Pedersen i denne klumme.

Det er svært at blive klog på spådommene for e-handlens udvikling i nærmeste fremtid. Ethvert konsulentfirma med respekt for sig selv har været ude og give et bud på både julehandlen og kommende års udvikling i online-handel.


Analysebureauet Gartner G2 mener således, at julehandlen år 2001 i forhold til sidste år vil stige omkring 35 pct. i USA og Europa samlet set. For Europa er det en samlet omsætning på 8,58 milliader dollars. På samme tid fastslår en research af Odyssey, at de onlinehandlende vil spænde livremmen ind og at handlen vil falde markant. For at fuldende forvirringen forudsiger Nielsen NetRatings en stigning på omkring 43 pct. for det amerikanske marked.


Herhjemme har vi set en pæn udvikling over de seneste to år og meget af det boom, som de højtråbende IT-konsulenter i vinteren 1999-2000 spåede, er gradvist ved at indfinde sig. Stigningen i de månedlige transaktioner, som PBS registrerer, er således steget ikke mindre end ca. 1.600 pct. fra 8.532 i september 1999 til 138.821 i september 2001 (Kilde: PBS). Det et dog nok en ringe trøst for de mange ømme investorers lommer, som ganske simpelt ikke længere er på markedet for at tage del i stigningerne. De må i stedet leve en tilværelse som martyrer – deres tabte kroner har været med til at bane vejen for en langsomt fremvoksende internet-købekultur i Danmark.


Det er dog helt karakteristisk, at ikke alle tager del i op- og nedturene. Nogle udbydere er i stand til at skabe den fortrolighed og brugervenlighed, som er de drivende faktorer for succesfuld e-handel. En proces hvor kunden hele tiden føler sig velinformeret og føler at der bliver kredset om deres behov. Hvem kender ikke fornemmelsen af at have trykket ”godkend” og sidde tilbage med en uvished om man er købt eller solgt. Det er slet og ret dårligt købmandskab og ingen har nogensinde tjent penge på denne måde. Godt købmandsskab har derimod i dag taget form af en god CRM-strategi. Onlinevirksomheder skal partout tilbyde individualisering, online ordrestatus, bekræftende e-mails, reel beskrivelse af leveringsbetingelser og muligheder for kontakt til levende personer – ikke at virksomhederne skal lade sig overdynge med spørgsmål, men den psykologiske effekt for kunden er ikke til at tage fejl af.


CRM er endnu vigtigere i Internetsfæren, idet det er et af de eneste virkemidler overfor kunden i modsætning til den fysiske verden. En undersøgelse fortaget af Gartner G2 viser, at amerikanske forbrugere nu værdsætter tillid, brugervenlighed og individualisering fremfor prisbillighed. Derfor er det også skuffende, at se så mange virksomheder lefle for den brede kundeskare med lave priser. Hvis ikke det følges op af en god købsoplevelse kommer kunden ikke igen og udvikler sig til en god kunde.


Gode kunder i e-butikken er kilden til succes, som i al anden købmandsskab. Flere undersøgelser peger på en udpræget konservatisme blandt kundernes valg af e-handelssteder. Når først et e-handelssted er kommet ind under huden, vender kunden tilbage uden i alle tilfælde, at sonderer det øvrige marked på Internettet. Et dansk eksempel er det succesfulde Speednames’ salg af domænenave til priser, som absolut høre hjemme i den dyre ende, men hvis købeproces og adminstrationssystem er nemt, overskueligt og tillidsvækkende.


Uanset hvilken vej kurven for julens e-handel end vender, vil pilen på sigt pege opad og sejrende vil de virksomheder være, der forstå at pleje deres faste kunde, som frugthandleren der til enhver tid har modne æbler og kender til fru Jensen yndlingssort.



Af Brian Mertz Pedersen, adm. direktør i EuroTrust A/S. EuroTrust A/S indgår i et partnerskab med det amerikanske sikkerhedsfirma VeriSign Inc.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Targit A/S
    Udvikling og salg af software til business intelligence.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

    Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

    20. august 2024 | Læs mere


    Det Digitale Produktpas

    Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

    21. august 2024 | Læs mere


    Cyber Security Summit 2024

    På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

    27. august 2024 | Læs mere