En undersøgelse af det nordiske marked for IP-telefoni fra analyseinstituttet IDC viser, at danske erhvervsfolk er med helt fremme, når det gælder om at bruge IP-telefoni.
Danske erhvervsfolk udgør på linie med deres finske modstykker 29 procent af det nordiske marked. Svenskerne sidder på 27 procent og nordmændene 15 procent.
IDC konstaterer, at fremtidens markedsledere på markedet for erhvervstelefoni er de virksomheder, der er i stand til at vise kunderne, hvordan IP-telefoni kan bruges konkret i virksomheden, så det kan ses på økonomien.
»De leverandører, der stadig fokuserer på det tekniske er allerede bag om dansen. Fremtidens markedsledere er dem, der kan tilbyde de tjenester, der kan give virksomhederne konkrete forretningsmæssige fordele,« siger senioranalytiker Karsten Fogh Ho-Lanng, som står bag undersøgelsen.
Det er de virksomheder, der kan tilbyde en større fleksibilitet, så det for eksempel er lettere for virksomhederne at flytte rundt på telefonerne eller at integrere databaser og IP-telefoni. De skal kunne tilbyde kunderne konkrete besparelser.
»Tendensen er, at der bliver lagt mere vægt på det, så dem der kan rådgive om den slags står stærkere,« siger senioranalytiker Mette Ahorlu fra IDC.
De virksomheder, der både kan tilbyde teknisk udstyr og IP-net, vil klare sig bedst.
»Undersøgelsen peger for eksempel på virksomheder som IBM og Ementor, som kommer fra it-verdenen og er gode til at rådgive. TDC er kendt for at være mere teknisk orienteret, men de har både trafik og net, så de står stærkt,« siger Mette Ahorlu.
IDC opgør ifølge Jyllands-Posten, at omsætningen på det nordiske erhvervsmarked for telefoni og dataløsninger løber op i 50 milliarder kroner i 2004.