Mens fredag og lørdag er danskernes foretrukne dage, når det gælder detailbutikker, er det ugedagene med mandag i spidsen, der er favoritterne, når det gælder indkøb på nettet. Det viser tal fra online salgs- og markedsføringsvirksomheden TradeDoubler.
Atten procent af ugens nethandel afsluttes om mandagen, men kun halvt så meget afsluttes om lørdagen. Salget mellem klokken 8 og 20 udgør hele 83 procent, fordelt på 30 procent før frokost og omkring 50 procent efter frokost.
Til sammenligning varierer udsvinget i salg af flyrejser - repræsenteret ved to flyselskaber i Danmark - to procent mandag og lørdag, så mandagssalget udgør 20 procent mod kun 7 procent om lørdagen.
»Naturligvis er danskerne også online lørdag og søndag, men det er markant, som køb afsluttes på ugens første dage,« siger Simon Goldschmidt fra TradeDoubler.
Han mener, at da mange lægger deres primære onlineforbrug på nettet med for eksempel informationssøgning og bankbesøg, finder de det naturligt at gøre deres online-køb på nettet, når de kommer ind efter weekenden.
Tallene viser også, at danskernes købevaner online har stabiliseret sig. De er nemlig ens uge for uge.
Tallene er fra perioden nytår 2004 til 1. november 2004 og er baseret på en million unikke besøgende om måneden fra TradeDoublers netværk af 500.000 tilknyttede websites og 800 annoncører.