Dansk erhvervslivs håb om mere gennemskuelige teleregninger risikerer at briste.
Det sker fordi ToldSkat nu er løbet panden mod muren i sit forsøg på at få teleselskaberne til at tilpasse deres regninger til den gældende momslov. Det har siden 1. januar været et krav til samtlige danske virksomheder, at de skal oplyse enhedsprisen på fakturaer til erhvervskunder, men teleselskaberne har hidtil ikke opfyldt kravene. Og nu gør de i samlet flok klar til et opgør med ToldSkat.
Striden er blusset op efter, at den tidligere skatteminister Svend Erik Hovmand i juni pudsede landets skattemyndighed på teleselskaberne for netop også at få dem til at ændre praksis.
Men det vil telebranchen ikke.
»Det er ikke realistisk, fordi det vil dreje sig om flere kasser af papir, hvis man skal sende udspecificerede teleregninger til erhvervskunderne,« lyder det fra TDCs pressesekretariat.
Kontrolaktion indledt i august
På grund af telebranchens indviklede faktureringssystemer har ToldSkat givet teleselskaberne længere tid til at få tilpasset regningerne. Men efter Skatteministerens fremfærd i juni, har ToldSkat strammet grebet og indledt en kontrolaktion.
Det medførte blandt andet at teleudbyderne i august i et brev fra skattemyndighederne blev afkrævet svar på, hvordan de forholder sig med henblik på at få ændret deres fakturaer, således at selskaberne opfylder de gældende regler.
Hos svenske Telia blev brevet dog øjeblikkeligt sendt retur med besked om, at man ikke havde i sinde at ændre sin praksis. Det fastslår Telias juridiske direktør Jens Ottesen-Støtt.
»Vi finder ikke, at det er berettiget eller nødvendigt at stille krav om angivelse af minuttakster i forbindelse med hver samtale,« siger Telias juridiske direktør Jens Ottesen-Støtt.
Teleselskaberne har nu i regi af Dansk Industri sammen sendt et brev til ToldSkat.
ToldSkat kigger i øjeblikket nærmere på branchens indvendinger, og ønsker derfor ikke at kommentere sagen på nuværende tidspunkt, oplyser fuldmægtig Jørgen Sørensen fra ToldSkat.