Selv om de tørre facts i IT- og Telestyrelsens halvårsstatistik kun siger 2100 kunder, så fejler optimismen ikke noget hos Dansk Bredbånd. Selskabet er nemlig en af dem, der leverer indholdet til elselskabernes omdiskuterede bredbåndsplaner. Og med udsigt til investeringer for 20 milliarder kroner, er der grund til brede smil i Dansk Bredbånds lokaler i Frederikstaden i København, kun et stenkast fra Amalienborg.
»Det sælger som varmt bagerbrød,« siger Dansk Bredbånds direktør Kim Th. Sonne med henvisnming til elselskabernes interesse og selskabets egen udrulning af bredbånd i Københavnsområdet. 1. juli i år havde selskabet ifølge IT- og Telestyrelsen dog kun 2100 kunder. Men når de nye tal opgøres 1. januar 2005 ser billedet helt anderledes ud, garanterer Kim Th. Sonne, der dog ikke vil sætte præcise tal på. Tidligere på året sagde han dog til bladet Telekommunikation, at målet var 10.000 kunder inden årets udgang.
»Elselskaberne sidder med pengetanke i milliardstørrelsen, som de reelt ikke ved hvad de skal bruge til. Derfor kaster de sig over bredbånd. De er gode til at etablere infrastrukturen og grave kablerne ned, men det med at drive tele- og bredbåndsvirksomhed, bør de overlade til andre,« siger Dansk Bredbånds direktør Kim Th. Sonne, mens han for ComON fremviser de muligheder, som selskabet tilbyder til blandt kunder i den sydsjællandske by Præstø. 10 M/bit bredbåndsforbindelse, video-on-demand og ip-telefoni er bare nogle af elementerne i pakken fra Dansk Bredbånd.
Efter opstarten i Præstø sammen med det lokale elselskab SEAS, er andre elselskaber blandt andet på Fyn også blevet lune på Dansk Bredbånd. Ifølge formanden for den lokale brugergruppe i Præstø, Mogens Bjerregaard, har det dog betydet, at Dansk Bredbånd ikke har gjort det lovede arbejde færdigt, men bare er spurtet videre til nye elselskaber.
»Det går fortsat fremad med udbygningen i Præstø, men det går langsommere end de et til halvandet år som vi havde lovet i starten. Fem år er nok mere realistisk for en fuld udbygning med bredbånd til hele Præstø,« erkender Kim Th. Sonne.
Efter skriverier i IT-avisen ComON i de seneste måneder er elselskabernes bredbåndsinvesteringer blevet en politisk varm kartoffel. Det mærker man også hos Dansk Bredbånd. Således er interessen hos en række elselskaber kølnet lidt af.
Til gengæld er Dansk Bredbånds direktør ikke bange for at gå ind i debatten og tage elselskabernes milliardinvesteringer i forsvar.
»Den eneste taber ved at elselskaberne bygger et alternativt access-net, det er TDC. Der er ingen tvivl om at TDC tjener godt på deres kobber,« siger Kim Th. Sonne og bliver suppleret af selskabets direktør for forretningsudvikling, Birger Hauge:
»Det handler ikke kun om diskussionen om kobber eller fiber. Det handler også om at skabe reel konkurrence. Når man konkurrerer på den største udbyders net, hvor reel er konkurrencen så?« spørger Birger Hauge og henviser til at TDC ejer det rå kobber, som dagens ADSL-linier kører på.
Siden Dansk Bredbånd i 2002 blev etableret på resterne af Bredbåndsbolaget, har selskabet givet tocifrede millionunderskud og det vil det fortsætte med et par år endnu.
»Vi regner med at give overskud i 2006. Det skulle have været 2005, men vores aktionærer syntes ikke, at vi voksede hurtigt nok,« siger Kim Th. Sonne og peger på at ejerne bag Dansk Bredbånd, der blandt andet tæller ATP, Dansk Kapitalanlæg og to fynske elselskaber, indenfor de sidste 12 måneder har skudt omkring 125 millioner kroner i selskabet.