Det canadiske softwarefirma Corel prøver igen at æde sig ind på en af Microsofts kerneforretninger - kontorpakker. Corel vil tilbyde virksomheder en etårig gratis licens til tekstbehandlingsprogrammet WordPerfect. Det skal lokke de virksomheder, der er sure over Microsofts nye licensregler, til fadet.
- Tilbuddet er designet til at positionere Corel og udnytte den frustration, som der er blandt Microsofts kunder på grund af de nye licensregler, siger David Roberts, der er vice president hos Corel, til Cnet.
Den gratis licens gælder kun selve tekstbehandlingsprogrammet, ikke resten af WordPerfect-kontorpakken. Når det gratis år er gået, skal kunderne købe en licens, hvis de vil beholde programmet, men det er stadig langt billigere end Microsofts Office. Virksomheder kan ikke købe Word separat.
Microsofts nye licensregler trådte i kraft i onsdags, og analytikere har beregnet, at virksomheder, der ikke opgraderer ofte, kan risikere at skulle betale det dobbelte for programmer som Microsoft Office. Det har skabt en del kritik blandt brugerne, hvoraf mange står overfor nedskæringer i deres budgetter.
Corels WordPerfect var engang tekstbehandlingens konge, men firmaet tabte alt til Microsoft, da verden gik fra DOS til Windows. Corel prøvede for nogle år siden at komme tilbage, og det lykkedes til dels at få solgt WordPerfect til nogle offentlige institutioner her i landet. Men analytikere vurderer stadig, at Microsoft sidder solidt med 95 procent af markedet.
Corel skal også træde varsomt. Firmaet prøvede også at puste sig op på Linux-markedet, men måtte trække følehornene til sig, sælge en række produkter til andre - og bide i græsset og modtage 135 millioner dollar af Microsoft for overhovedet at overleve.
Paul DeGroot, der er analytiker hos firmaet Direction on Microsoft, siger til Cnet, at der er en mulig åbning på markedet. 15-30 procent af Microsofts kunder overvejer billigere alternativer til Office på baggrund af de nye licensregler.
- Men selvom der er en åbning, betyder det ikke, at der er en forretning. Men det er naturligvis et godt tidspunkt for de få tilbageværende konkurrenter at vise, at de er billigere, siger han.
Analysefirmaet Gartner vurderer, at det vil være muligt at tage et par procent af Microsofts markedsandel dels for Corel med WordPerfect - og dels for Sun Microsystems med StarOffice.