Skandinaviens mest aktive internet-handlere er danskerne. Det viser en undersøgelse af e-handlen i alle nordiske lande, som er foretaget af DIBS Payment Services og analyseinstituttet Zapera.
Således har de danske forbrugere i gennemsnit handlet for 5605 kroner i løbet af det seneste halve år. Det er 28 procent mere end finnerne, der er Skandinaviens mindst aktive med hensyn til online-shopping.
Ifølge Ritzau er rejser det mest populære internetkøb blandt de skandinaviske forbrugere, men elektronik og underholdning følger godt med.
Kvindernes mængde af e-handel er stigende, men det er stadig mændene, der fører an - og de spenderer væsentlig flere penge end kvinderne. Således har mere end en fjerdedel af mændene handlet for over 10.000 kroner på internettet. Til sammenligning gælder det samme kun for 17 procent af kvinderne
Faktisk har de fleste skandinavere på et eller andet tidspunkt valgt at svinge kreditkortet på internettet. Inden for det seneste halve år har hele 91 procent af de nordiske internetbrugere mellem 15 og 65 år handlet på nettet.