Loft over prisen på mobilopkald og sms'er på tværs af EU's landegrænser er ikke den eneste måde, EU-bureaukratiets embedsmænd kan tilskikke sig en sjælden gevinst på goodwill-kontoen hos den europæiske menigmand.
EU-Kommissær for telekom-området Viviane Reding, der har været blandt bannerførerne for førnævnte prisloft, vil nu indføre en anden slags loft, som skal gøre livet nemmere for Europas telebrugere.
I forvejen var det EU's fortjeneste, at man overhovedet kan flytte sit nummer til et andet selskab, påpeger telekommissæren.
Men i sin ugentlige video-tale til EU-borgerne slår hun i dag fast, at flytningen de fleste steder tager alt for lang tid. Kun på Malta og Irland er teleselskaberne vakse nok til at tilfredsstille kommissæren.
Værst er det i Polen, hvor teleselskaberne først kan tage sig sammen til at lade kunden flygte med nummeret over nakken efter 38 dage, mens Italienerne i gennemsnit må vente 15 dage på at få flyttet deres telefonnummer fra et selskab til e andet.
"Dette er en uacceptabel situation. Det fordrejer konkurrencen mellem operatørerne i EU's indre marked og det sætter borgerne i lande med mindre effektiv forbrugerbeskyttelse i en uheldig situation," erklærer Viviane Reding.
Et nyligt besøg i Hong Kong var med til at åbne kommissærens øjne. Her oplevede hun, at det kan fungere fint med nummerflyt der effektueres i løbet af to timer.
Nu agter telekom-bossen at få reglerne i EU ændret, så noget tilsvarende kan blive praksis i Danmark og de øvrige EU-lande.
Allerede i næste uge vil Viviane Reding diskutere en-dages-loftet med EU-Parlamentet og Ministerrådet.
Herhjemme ville det absolut ikke være umuligt at overholde sådan et krav, lyder meldingen fra TDC.
"I Danmark er selskaberne blevet langt bedre end tidligere til at ordne nummerportering i en ruf. Rent teknisk er der intet til hindre for at vi kan gennemføre det på 24 timer -i forvejen bruger vi ikke ret meget mere tid på det,"siger Jakob Lind, projektchef i TDC Public Affairs.
TDC tolker ikke kommissærens udspil som et kommende indgreb i teleselskabernes abonnentsbetingelser, som typisk indeholder et antal måneders opsigelsesfrist.
Telekommissærens videotale kan ses her