Det skulle være ganske vist. Markedet for for sms-beskeder er begyndt at stagnere. Det viser den seneste telestatistik, der kom ud i sidste uge, for anden halvår sidste år. Fremgangen var på sølle 1,6 procent. Et enkelt teleselskab, Telia, oplevede endda en nedgang i sms'erne. Flere i branchen tolker tallene som, at markedet er ved at blive mættet.
Her er nogle bud på, hvorfor danskerne er ved at nå sms-loftet.
Teleanalytikeren: "Der sker en ensretning"
Torben Rune fra firmaet Netplan undersøger, hvilke behov kunder har for teletjenester.
"Det hænger sammen med den voldsomme stigning i mobil data. Når Hotmail, Gmail, Facebook, chatprogrammer, og hvad vi ellers har, ryger direkte ud på telefonen, så stopper folk med at sende sms. Med flatrate er det billigt at sende en email over mobil data, hvor det koster penge at sende en sms. Det bliver lettere nu at sende en email med et billede eller lydklip vedhæftet. Og så er det en fordel, at du ikke behøver bekymre dig om, hvad modtageren har af telefon. Der sker en ensretning af kommunikation fra sms og mms til email og chatsystemer," siger Torben Rune.
Fremtidsforskeren: "Tiden er til fordybelse"
Kirsten Poulsen fra firmaet Firstmove undersøger, hvordan en lille gruppe på mellem 2,5 og 3 procent af forbrugerne opfører sig. Denne lille grupper kalder hun firstmovers. Det er personer, som først tager en ny tendens til sig. Senere vil den sprede sig til andre.
"Jeg ved, at firstmoverne er meget mere bevidste om, hvornår man er på, og hvornår man ikke er på. Dette med at man hele tiden skal være på, og svare på beskeder, det har firstmoveren pillet fra. Det handler om ikke hele tiden at føle sig forpligtet til at svare tilbage prompte. De er ved at indlejre en helt ny form for kommunikationsadfærd.Tiden er til mere fordybelse. Mere refleksion. Til at forklare sig bedre. På den måde er sms ud af en anden tid med nogle andre medier og kommunikationsbehov. Firstmoverne mødes i det virkelige rum og taler face to face. Det er ikke sådan, at firstmoveren stopper med at bruge teknologien, tværtimod, men firstmoveren er opmærksom på, hvornår man har lagt telefonen fra sig. Og så tror jeg, at vi kommer til at se flere talebeskeder," siger Kirsten Poulsen.
Teleselskabet: "Mobilen er en slags schweizerkniv"
Jesper Theill Eriksen er teleselskabet TDC's direktør for privatkunder. TDC konkluderer, at sms-markedet måske er ved at nå et mætningspunkt, hvor danskerne ikke kommer til at sende mange flere sms'er, end de gør nu. TDC øjner dog i stedet en mulighed for at sælge dataabonnementer til kunderne.
"Vores interne undersøgelser viser, at det lige så meget skyldes, at danskerne i vid udstrækning er begyndt at bruge mail og Messenger på mobilen. Det er et område i kraftig vækst, hvilket også hænger sammen med, at danskerne for alvor er begyndt at bruge mobilens mange muligheder. Vi er begyndt at tale om mobilen som en slags schweizerkniv i kommunikationssamfundet, som man også kan bruge til at surfe på nettet med, til betaling af busbilletten, downloade musik med og meget andet," siger Jesper Theill Eriksen.
Tilføjet (13.52):
ComON-læseren: "Forbruget er dækket"
Vonknut, der har skrevet en kommentar til artiklen, mener slet og ret, at årsagen skal findes i demografien.
"Pointen er, at SMS-forbruget har steget, grundet at de nye generationer kom til og de begyndte at sms'e. -samtidigt med at der ikke forsvandt folk der sms'ede, eftersom at dem der døde hvert år, ikke havde taget det til sig endnu. Men vi er nu i en situation, hvor børn og unge, der kommer til, opvejes af tidligere stor-sms'ere, som "trapper ned" + ældre som dør. M.a.o. er markedet mættet = at forbruget er dækket, hvorfor det ikke stiger. Stoppet i væksten har meget lidt at gøre med, at den enkelte sender færre sms'er."