"Sofias Diary" er en sæbeopera. Men ikke på TV, som vi ellers er vant til, men på internettet. Det sociale-netværk site Bebo lancerede i midten af marts 'Sofia's Diary", der er en interaktiv såkaldt sæbeopera.
Interaktiv i den forstand, at 'seerne' kan poste kommentarer efter hvert afsnit, men der hvor det bliver virkeligt interessant er, at seerne - eller 'brugerne', om man vil - kan være med til at bestemme handlingsforløbet.
Efter hvert afsnit kan brugerne nemlig stemme på, hvilken af et antal givne muligheder Sofia skal vælge, i forhold til en vigtig beslutning i hendes liv. Og dét er så den drejning, Sofias liv kommer til at tage i næste uges afsnit.
Det er vist ingen overdrivelse, at kalde 'Sofias Diary' for et rendyrket kommercielt projekt. Serien er direkte målrettet mod piger i aldersgruppen 12 til 29 og handler om den 17-årige Sofia Taylor og hendes ny tilværelse i London.
Konceptet har vist sig at have stor reklame-værdi, især efter de såkaldte 'product placement' metoder. Typisk ægte 'pige-produkter' som deodorant, makeup og tandblegningsmidler.
Og historien om Sofia blev et hit fra starten. Alene den første episode fik 1,3 millioner seere indenfor de første fire dage, og siden da har over fem millioner brugere logget sig ind for at følge - og bestemme over - Sofias virtuelle liv.