HP har mistet sin førsteplads på det danske notebook-markedet, viser analysevirksomheden IDCs opgørelse for tredje kvartal. I spidsen ligger nu vækstkometen Acer, som har en markedsandel på 20,3 procent. Acers styksalg er vokset 72,7 procent i forhold til samme kvartal sidste år.
HP ligger dog lige i baghjulet på Acer med en andel på 20,1 procent. Og leverandøren har solgt 25,1 procent flere notebooks. Men det er ikke nok til at fastholde førstepladsen i et marked, der er vokset med 47,2 procent på et år.
IBM, der stadig er etter på salget til virksomheder - kaldet commercial - er samlet set nummer tre med en markedsandel på 17,7 procent og en vækst på 50,3 procent, mens Dell efter en vækst på 42,1 procent sidder på 11,6 procent af det danske marked for bærbare pc'er.
Det er også værd at bemærke, at Toshiba i den ambitiøse danske chef Peter Skous første år er vokset med 58,6 procent og har fået vendt års tilbagegang i markedsandele.
Acers fundament har det seneste par år været konsumentmarkedet gennem retailkanalen, men det har ændret sig, forklarer country manager Allan Sonne-Schmidt over for CRN.
»Vi sælger mest inden for commercial, hvor vi har 21 procent af markedet, mens vi har 19 procent på consumer. Det er SMB-virkosmhederne, som er årsag til det,« forklarer han.
Allan Sonne-Schmidt glæder sig også over, at desktop-salget er vokset fra under 1 procent til nu 6,5 procent.
»Vi bliver aldrig så store på desktop som på notebook, men det er godt at se, at vores indsats slår igennem i salgstallene,« siger han.