Meget utilfredstillende. Det ord går igen i Icon Medialabs netop offentliggjorte regnskaber for de to danske datterselskabers forretning i 2001.
Samlet tabte Icon Medialab og Icon Medialab II 43,7 millioner kroner sidste år. Bruttofortjenesten i de to virksomheder, der ikke oplyser omsætning, var i samme periode kun 39 millioner kroner.
Tabet fordeler sig med 33,5 millioner kroner i Icon Medialab og 10,2 millioner kroner i Icon Medialab II, der er videreførelsen af selskabets køb af Corebit i september 2000.
Icon Medialab | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2001 | 2000 |
Bruttofortjeneste | 38,5 | Ikke sammenlignelig |
Resultat af primær drift (EBIT) | -42,9 | - |
Resultat før skat | -43,7 | - |
Resultat | -43,7 | - |
Egenkapital | -35,6 | - |
Antal ansatte | 127 | - |
I årsberetningen forklares det dårlige resultat med et svigtende salg og ekstraordinære udgifter i forbindelse med integrationen af de to danske Icon-selskaber.
Hjælp fra Holland
Det store underskud betød, at Icon Mediab forlod sidste år med en negativ egenkapital på hele 36,5 millioner kroner.
En håndsrækning fra det hollandske moderselskab på godt 40 millioner kroner har dog sikret den fortsatte drift af de danske selskaber.
Efter et meget dårligt 2001 har administrerende direktør Erik Lorenz Petersen - der overtog rorpinden i august 2001 - iværksat en omfattende slankekur i de danske selskaber. Det har blandt andet ført til en reduktion af medarbejderstaben fra 127 i 2001 til nu godt 75 ansatte.
Samtidig har Erik Lorenz Petersen taget skridt til en formel fusion mellem de to danske Icon Medialab selskaber, som skal være med til at reducere de administrative omkostninger. Den proces forventes afsluttet inden udgangen af august måned i år, oplyser Icon-direktøren.
Reduktionen i omkostningerne er ifølge Erik Lorenz Petersen allerede slået igennem på resultatet i de første måneder af 2002.
- Vi har haft et godt første kvartal i år, et andet kvartal, der var lidt mere dødt, men nu ser det godt ud igen, siger han.
Fortsat underskud
Af årsberetningen for 2001 fremgår det dog, at Icon Medialab fortsat ikke har vendt underskuddet til sorte tal. I løbet af de første fire måneder af 2002 har de to selskaber tilsammen tabt godt fem millioner kroner.
Det resultat beskrives nu med en lidt mildere ordlyd som "fortsat ikke tilfredsstillende" i årsrapporten.