Flere søgemaskiner siger, at de vil forbedre sig, når det gælder om at adskille søgeresultater fra betalte annoncer. Det skriver den engelske nyhedstjeneste Vnunet. Den amerikanske FTC (Federal Trade Commision) advarede flere store søgemaskiner på baggrund af en klage fra forbrugerorganisationen Commercial Alert, der arbejder mod reklamer på internet. En undersøgelse i USA viser også, at flere end 60 procent af brugerne ikke opdager forskellen.
Advarslen gjaldt AltaVista, AOL, IWon, LookSmart, Microsoft og Terra Lycos. FTC mener ikke, at det er nok, at søgemaskinerne skriver ting som "resultater fra partnere" eller "anbefalede resultater" ud for de betalte søgeresultater.
Terra Lycos har meldt ud, at firmaet vil skrive "sponsoreret resultat" i stedet for "fra vore partnere" ud for annoncer i søgeresultaterne. AOL har nu meldt ud, at firmaet vil adskille almindelige søgeresultater fra betalte søgeresultater.
LookSmart og IWon bruger stadig kun en simpel tekst ud for deres annoncer, der ligner søgeresultater.