Søgemaskiner vil forbedre sig

Det er for svært at se forskel på søgeresultater og betalte resultater på flere af de store søgemaskiner, vurderer den amerikanske Federal Trade Commision.

Flere søgemaskiner siger, at de vil forbedre sig, når det gælder om at adskille søgeresultater fra betalte annoncer. Det skriver den engelske nyhedstjeneste Vnunet. Den amerikanske FTC (Federal Trade Commision) advarede flere store søgemaskiner på baggrund af en klage fra forbrugerorganisationen Commercial Alert, der arbejder mod reklamer på internet. En undersøgelse i USA viser også, at flere end 60 procent af brugerne ikke opdager forskellen.

Advarslen gjaldt AltaVista, AOL, IWon, LookSmart, Microsoft og Terra Lycos. FTC mener ikke, at det er nok, at søgemaskinerne skriver ting som "resultater fra partnere" eller "anbefalede resultater" ud for de betalte søgeresultater.

Terra Lycos har meldt ud, at firmaet vil skrive "sponsoreret resultat" i stedet for "fra vore partnere" ud for annoncer i søgeresultaterne. AOL har nu meldt ud, at firmaet vil adskille almindelige søgeresultater fra betalte søgeresultater.

LookSmart og IWon bruger stadig kun en simpel tekst ud for deres annoncer, der ligner søgeresultater.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere