Ip-teleselskabet Skype har startet en målrettet satsning for at udbrede ip-telefoni til virksomheder med færre end 10 ansatte. Kernen i det nye fremstød er hjemmesiden Skype for Business på skype.biz, hvor virksomhederne kan få adgang til en række værktøjer, der skal gøre det lettere at administrere firmabrugere. Det gælder blandt andet Skype for Business Control Panel, som gør det muligt for administratorer at foretage store kreditindkøb til én konto og bagefter fordele Skype-kreditterne til alle kundekonti.
»Fra vores kunder ved vi at 30 procent af dem anvender Skype regelmæssigt i arbejdssammenhæng, og at flertallet af disse er små virksomheder. Skype vil gå i spidsen for disse virksomheder ved at gøre det utrolig nemt for dem at være produktive, spare penge og have adgang til en avanceret global kommunikations-løsning, som styrker deres konkurrenceevne,« siger Niklas Zennström, der er en af grundlæggerne af Skype.
Desuden vil Skype trække på sine software- og hardware-partnere, der er klar med nye produkter og tjenester til mindre virksomheder. Plantronics har netop lanceret et internet-optimeret headset, Voyager 510 Bluetooth, og løsningen Vosky Exchange fra Actiontec gør det muligt at forbinde virksomhedens omstillingsbord med op til fire Skype brugere.
Firmaet WebDialogs tilbyder en service kaldet Unyte, hvor virksomheder kan anvende Skype til at dele dokumenter og programmer, og Vapps har udviklet en Skype-baseret konferencetjeneste med op til 500 deltagere.
De små virksomheder udgør i dag over 30 procent af Skypes 75 millioner kunder, og firmaet forventer at dette segment vil vokse i den kommende tid.