Firmaet har fundet tilbage til sine rødder og produceret en portalfri version af sin søgedatabase. I en tid, hvor alle Internet-tjenester slås om at tilbyde flest funktioner på mindst muligt skærmareal, har AltaVista slået bremserne i og præsenteret en radikal anderledes søgemaskine.
Målgruppen er de garvede net-veteraner, der stadig synes at grafik på Internet er spild af båndbredde og klager over den dag, hvor millioner af America Online-brugere blev sluppet ud på det fredelige Internet.
Raging Search indeholder hverken bannerreklamer eller overflødige funktioner. Designet ligner noget, som AltaVista har haft liggende i skuffen et par år, men til gengæld er der mulighed for at skræddersy resultatsiden.
Softwarefirmaet har samtidig gennemarbejdet sin søgemaskine, som nu sorterer efter popularitet, antal af links og søgeord. Firmaet har i den seneste tid mistet mange brugere til tjenester som Google og Direct Hit, og Raging Search tolkes som et forsøg på at vinde brugerne tilbage.