Jakob Nielsen er en anerkendt ekspert i Nettets grænseflade på begge sider af Atlanten. Sin anerkendelse har han for sit arbejde hos Sun Microsystems, hvor han var med til at udvikle koncernens netværk. Nu har han eget firma: Norman Nielsen Group, sammen med den tidligere forskningschef for Appel Computer, Donald Norman.
Jakob Nielsen forudser ifølge Jyllands-Posten, at de trykte medier vil være forsvundet om otte år. Det vi får i stedet, er et Internet, der er blevet et stort multi-medie med tekst, lyd, billeder og videoklip i et stort sammenhæng.
I Jakob Nielsens verden er vi nu halvvejs i en udviklingsfase på 16 år. Fasen startede med Nettets komme i 1991, og i løbet af de næste otte år vil Nettet udvikle sig på en måde, der til sidst vil slå aviserne helt i sænk.
Det vi har set indtil nu er kun 2 pct. af det, der vil komme. I de kommende otte år vil der for alvor ske ting. Nettets mobilitet vil nu øges kraftigt i form af bedre og billigere skærme, der vil gøre det nemmere at transportere mediet rundt. Artikler og nyheder vil i stadigt højere grad være noget, man finder online og annoncegrundlaget for den daglige trykte avis vil derfor langsomt smuldre. I stedet vil man på Nettet se microbetalinger fx per læst side. For også bannerannoncer på Nettet spås en hurtig død.
Ifølge Jakob Nielsen er der flere årsager til, at aviserne ikke kan følge med udviklingen og dermed vil få problemer i fremtiden. Nogle af dem er, at nutidens avisfolk er konservative. De ser kun på nuet, og mener på den baggrund, at Internet er et dårligt medie, fordi man ikke kan holde ud at læse artikler på skærmen. I samme åndedrag glemmer de, at hele mediet er i en rivende udvikling - og denne forglemmelse vil hægte dem af på sigt.
(Kilde: Jyllands-Posten)