En frisk rapport fra analysevirksomheden Strategy Analytics viser at kun to af de store mobilproducenter har formået at vokse i det sidste kvartal, nemlig Sony Ericsson og Nokia. De øvrige producenter havde enten stilstand eller direkte tilbagegang.
Ifølge rapporten er Sony Ericssons markedsandel vokset til seks pct. mens Nokias andel voksede til 37 pct. Verdens næststørste mobilproducent, amerikanske Motorola, mistede en pct. og har nu 14 pct. af markedet. Sydkoreanske Samsung faldt også med en pct. til 11 pct. For Siemens er andelen uændret på syv pct.
Konklusionerne i Strategy Analytics rapport stemmer overens med en lignende to uger gammel rapport fra analysvirksomheden IDC. Ligesom IDC peger Strategy Analytics på, at Sony Ericssons succes skyldes den gode modtagelse af T610 mobiltelefonen i Europa og Asien.
Sony Ericsson har dog tidligere udtalt at selskabet skal have en markedsandel på syv pct. før forretningen giver overskud.
For blot tre år siden havde Ericsson en markedsandel på 10 pct.