Nu har Google én konkurrent mindre på søgemarkedet. Ask.com opgiver sin egen søgemaskine og erkender dermed, at det er umuligt at måle sig med giganten Google. Til sidst havde Ask.com kun en andel på sølle to-tre procent af alle websøgninger i USA. Det var alt for lidt til at kunne investere i den konstante videreudvikling af søgeteknologien, der er nødvendig for at kunne konkurrere på det hårde marked.
På Ask.com vil der fortsat være et søgevindue – men teknologien til søgemotoren skal leveres af et andet firma. Der er ikke så mange muligheder og spekulationer går på, at det kan blive Microsofts Bing-motor.
Fremover vil Ask.com koncentrere sig om det, som er firmaets oprindelige kernekoncept – at levere svar på spørgsmål skrevet i et helt almindeligt sprog som f.eks. ”What's a poppy” eller ”Why is a pencil yellow”.
Internet-iværksætteren Barry Diller betalte 1,85 milliarder dollar for Ask Jeeves i 2005 og forsøgte at etablere tjenesten som en konkurrent til Google under navnet Ask.com.
”I de forgangne år har vi konstateret, at man ikke kan konkurrere direkte med Google,” siger Diller til nyhedsbureaet Bloomberg.
Det er måske situationen i USA, men i f.eks. Kina har Google sværere ved at trænge igennem overfor den nationale søgemaskine Baidu. Microsoft har som bekendt startet et angreb på Google med Bing og sidder indtil videre på 11 pct. af websøgningerne i USA.
Ask.com har ændret strategi flere gange og droppet Jeeves-butlerfiguren – blot for at hente den tilbage igen. Nu skal Ask.com igen fokusere på spørgsmål-og-svar – men også her er der konkurrence fra firmaer som Quora og Formspring. Senest har Facebook startet en lignende funktion med spørgsmål og svar i naturligt sprog.
Beslutningen om at droppe Ask.coms søgeteknologi betyder at selskabets udviklingsafdeling bliver lukket og omkring 130 medarbejdere mister deres arbejde i USA og Kina.