Norske Opera Software har indtil videre kæmpet en kamp mod Internet Explorer og Firefox, som får David og Goliats kamp til at virke utrolig lige. Nu sadler Opera om, og strategien er klar: Mobilbrowser til masserne skal få Opera til at blive en gigant på browsermarkedet.
»I dag er vi hovedsageligt et softwareselskab. I 2009 ønsker vi at være et globalt brand. Vi skal have flere af indtægterne fra søgeresultater, reklame-andele fra e-handel og abonnementer. Og vores trojanske hest er Opera Mini,« siger finansdirektør Erik Harrell til Dagens It.
Opera Mini er en skaleret version af selskabets gratis browser, som fungerer på de fleste mobiltelefoner. I dag består indtægterne hos Opera hovedsageligt af licenser, betaling for udvikling, vedligeholdelse og support.
I løbet af året er Opera Mini vokset fra næsten nul til over otte millioner brugere, og indtil videre er 2,3 milliarder hjemmesider blevet downloadet via Opera Mini. Også målt på ansatte går det stærkt for det norske software-selskab. Hele 115 nye medarbejdere er kommet til i år, og selskabet har planer om at ansætte 90 nye i 2007.
Men Opera Software har endnu større ambitioner for de kommende år. I målene for 2007 kan man se, at Opera satser på 50 procent flere brugere i 2007 samt at nå op på 10 milliarder sidevisninger. Derudover satser man på at blive præinstalleret i flere nye telefoner.