En høring i den amerikanske International Trade Commission satte i denne uge fokus på, hvordan man kan måle effekten af piratkopiering i lande som Kina. Hvis man skal Business Software Alliance og andre brancheforbund, så taber de amerikanske virksomheder milliarder af kroner, fordi deres produkter bliver kopieret i stor stil på det kinesiske marked.
Men flere af de vidner, der var indkaldt under høringen, havde en noget anden opfattelse. De mener ikke, at man uden videre kan regne med, at den person, der køber en piratkopieret cd til 1 dollar, også ville være parat til at betale 10 eller 20 dollar for den samme cd, hvis den ikke kunne fås som piratkopi.
Men musikindustrien vil jo hævde, at man har tabt f.eks. 10 dollar når den piratkopierede cd sælges på gaden i Kina.
”Det er lidt vanvittigt at tro at nogen som vil betale et meget lavt beløb for et piratkopieret produkt er den samme type kunde som vil betale et beløb der er seks eller ti gange større,” sagde Harvard-professor Fritz Foley under høringen.
Han havde en klar opfordring til politikerne.
”I skal være forsigtige med de informationer, som de multinationale kommer med. Jeg kan forestille mig at de har god grund til at gøre tabet meget, meget stort.”
Finanskomiteen i det amerikanske senat har bedt kommissionen om at udarbejde en rapport om piratkopiering i Kina og dens effekt på virksomhederne. Men det kræver at man kan blive enig om, hvordan problemets omfang skal måles.
Professor Peter Yu fra Drake University i Iowa henviste til, at piratkopieringen faktisk kan gavne USA. Nogle amerikanere arbejder måske i firmaer, der fremstiller piratkopier, nogle amerikanske selskaber sælger udstyr og råmaterialer til kinesiske pirater, og desuden kan kopier af Hollywood-film være med til at sprede amerikanske værdier i Kina.
Man kunne også argumentere med, at nogle af de kinesisk-producerede produkter, der sælges så billigt i Vesten, kun kan sælges til den lave pris, fordi kineserne har meget lave omkostninger til f.eks. kontorsoftware – eller sagt med andre ord, fordi de bruger piratkopier.
I stedet for at forfølge piraterne bør den amerikanske industri bruge sine kræfter på at uddanne kineserne om ophavsret, mener professoren.
Hos Business Software Alliance (BSA) har man ikke overraskende en noget anden opfattelse. Her har man regnet sig frem til, at 79 pct. af al software i Kina er piratkopier, og den samlede markedsværdi anslås til 7,6 milliarder dollar – hvis man altså regner med, at de samme brugere ville være i stand til at betale fuld pris for softwaren.
BSA henviser også til, at piratkopier giver kinesiske virksomheder en unfair fordel i forhold til deres konkurrenter i andre lande, som faktisk betaler fuld pris for softwaren.