»Det er nu testen skal bestås,« siger administrende direktør for det lille danske softwarehus Opportunity Solutions, Lars Andersen, efter at aktionærerne bag selskabet har besluttet at skyde yderligere 10 millioner kroner i det økonomisk trængte selskab.
De fire aktionærer er Sølco Invest, der tegner sig for tre fjerdedele af kapitaltilførslen, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Asger Jensby og Lars Andersen selv. Opportunity Solutions har gennem flere år udviklet software, kaldet Info-Connector, til at journalisere e-mails i Outlook, så vigtig information ikke går tabt i vrimmelen.
Lars Andersen overtog posten i april fra den nuværende produktchef Henrik J. Brandt og har siden vendt selskabet fra at være en udviklingsorganisation til en salgsorganisation. Således er udviklingsaktiviteterne outsourcet til Indien og antallet af ansatte mere end halveret til de nuværende 13.
»Vi fokuserer nu på salg og på at tjene penge og har holdt budgettet de seneste tre måneder. I fjerde kvartal skal vi give overskud måned for måned. Og når investorerne ønsker at fortsætte, er det selvfølgelig fordi, de kan lide produktet og tror på, at vi kan tjene pengene hjem igen,« siger Lars Andersen. Hidtil er der sparket 58 millioner kroner i projektet.
Det er i første omgang Norden, blikket er rettet mod. Opportunity Solutions har to distributører i Danmark og Norge. Det er Norsoft og Four Leaf, der i maj blev købt af franske Logix. Selskabet er på vej i Sverige og et indtog i England er også på tegnebrædtet, fortæller Lars Andersen.
Han ser yderligere muligheder i, at Microsoft har bedt om et plug-in til CRM, der skal være klar i tredje kvartal.
»Info-Connector har noget, ingen andre kan. Samtidig er det et horisontalt produkt, der er brancheuafhængigt og rettet mod alle brugere af Outlook. Og tiden arbejder for os, blandt andet fordi en e-mail er et juridisk bindende dokument i dag. Det kræver imidlertid vind i økonomien, fordi det er et nyt produkt, men vi og investorerne mener selv, at vi har en meget god case,« siger Lars Andersen.
Det samarbejde med Software AG, som der ellers var store forventninger til sidste år, og som har kostet selskabet to millioner kroner i licenser, betegner han som ikke eksisterende. Og den tyske virksomheds opførsel i det samarbejde får lige ordene »dårlig stil« og »ikke udpræget god moral« med på vejen.