De billige mobile netbooks er den helt store succeshistorie for tiden, men nogle forhandlere har øjensynligt haft svært ved at finde ud af, hvordan de nye computere skal markedsføres. Intels marketing-chef Sean Maloney fortalte tirsdag under et web-transmitteret pressemøde, at mange skuffede forbrugere har returneret deres netbooks til forhandlerne igen.
»I den første periode - juni, juli, august sidste år - var der nogle i salgskanalen der solgte netbooks som notebooks. De kørte annoncer med notebooks og så denne netbook-agtige maskine - som blev kaldt en notebook. De havde meget høje returrater og nogle af dem fik helt op til 30 procent af de solgte computere retur, hvilket er katastrofalt,« sagde Sean Maloney.
Han tilføjede at de europæiske forhandlere har været meget bedre til at segmentere og forklare forbrugerne, hvad computerne kan og ikke kan gøre.
For at illustrere forskellen i ydelsen mellem en netbook og notebook havde Intel opstillet to maskiner på scenen - begge viste en HD-video af NBA-finalen. På netbook'en med Intel Atom-processor hakkede videoen, mens den kørte glat på notebook'en med Core 2 processor.
Intel ser netbook-kategorien som en »companion device« der er specielt egnet til at gå på nettet - og ikke ret meget andet.
Den store udfordring i den kommende tid bliver at positionere netbooks i forhold til den nye klasse af ultratynde bærbare, kaldet Consumer Ultra-Low-Voltage, som prismæssigt kommer til at ligge et lille stykke over netbooks.