Når skærmen fryser, mailklienten forvirrrer eller den nye mobil er uoverskuelig, så er der ofte ikke god nok hjælp.
I hvert fald mener gennemsnittet af 1400 it-chefer, der har ladet sig interviewe af Robert Half Technology, at de har for få ansatte til at hjælpe firmaets ansatte med at få it-udstyret til at fungere. Alle it-cheferne er ansatte i firmaer med mere end 100 medarbejdere.
Robert Half Technology, der selv tilbyder it-arbejdskraft, siger, at den gennemsnitlige it-chef mener, at deres supportafdeling burde være næsten dobbelt så stor, som den er nu.
Virksomhederne har i gennemsnit én it-supporter for hver 112 medarbejder. En virksomhed med 1000 ansatte har altså i gennemsnit ni it-supportere. It-cheferne vurderer, at det ville være bedre med én it-supporter for hver 65 medarbejder. Altså næsten en fordobling.
Undersøgelsen viste, at små firmaer med 100 til 249 ansatte var længst fra det ideelle antal it-supportere, altså i it-chefens optik. Mellemstore virksomheder med 250 til 499 medarbejdere var tættest på den optimale fordeling.
John Reed, chef hos Robert Half Technology, der selv lever af at sælge it-supportere, hævder, at det bliver stadig vanskeligere for it-supportere at følge med de mange supportkrav, der følger, når virksomhederne skaffer sig ny teknologi. Han gør opmærksom på, at virksomheden mister produktivitet, hvis medarbejderne må vente længe på, at deres it-udstyr fungerer.
Han forsøger samtidig at sælge idéen om hyre midlertidige it-supportere, som kan hjælpe til, mens de fastansatte it-supportere har ekstra travlt. Det kan eksempelvis være i en periode, hvor virksomheden tager ny software i brug, siger han.