Når børn sidder foran fjernsynet er der mange regler for, hvilke reklamer de må udsættes for. Foran computerskærmen forholder det sig lidt anderledes.
Ofte smelter reklamerne sammen med det indhold, som børnene bruger tid på, når de er online. Forbrugerombudsmanden frygter, at de unge mangler de voksnes kritiske sans over for nye produkter, og at de derfor har sværere ved at gennemskue virksomhedernes intentioner.
»Børn og unge er blevet særdeles attraktive forbrugere og vi oplever en stadig mere intensiv markedsføring overfor denne gruppe - især på nettet. Forbrugerrådet er derfor meget tilfreds med Forbrugerombudsmandens initiativ til at undersøge, hvor stort presset er blevet, der hvor børn og unge oplever uacceptabel markedsføring. Målet må være, at alle kan færdes på internettet, uden at blive forulempede eller misbrugt,« siger Forbrugerrådet formand Camilla Hersom.
Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet samarbejder omkring kampagnen.
I forbindelse med kampagnen, har Forbrugerombudsmanden oprettet den elektroniske postkasse: ungreklame@fs.dk. Her kan forældre, lærere og pædagoger indberette hjemmesider, hvor der er mistanke om markedføring, der ikke tager hensyn til, at målgruppen er børn og unge.