Online reklamer til børn skal ses efter i sømmene

Forbrugerombudsmanden vil i en ny stor kampagne se nærmere på den måde, virksomheder markedsfører sig over for børn og unge på internettet.

Når børn sidder foran fjernsynet er der mange regler for, hvilke reklamer de må udsættes for. Foran computerskærmen forholder det sig lidt anderledes.

Ofte smelter reklamerne sammen med det indhold, som børnene bruger tid på, når de er online. Forbrugerombudsmanden frygter, at de unge mangler de voksnes kritiske sans over for nye produkter, og at de derfor har sværere ved at gennemskue virksomhedernes intentioner.

»Børn og unge er blevet særdeles attraktive forbrugere og vi oplever en stadig mere intensiv markedsføring overfor denne gruppe - især på nettet. Forbrugerrådet er derfor meget tilfreds med Forbrugerombudsmandens initiativ til at undersøge, hvor stort presset er blevet, der hvor børn og unge oplever uacceptabel markedsføring. Målet må være, at alle kan færdes på internettet, uden at blive forulempede eller misbrugt,« siger Forbrugerrådet formand Camilla Hersom.

Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet samarbejder omkring kampagnen.

I forbindelse med kampagnen, har Forbrugerombudsmanden oprettet den elektroniske postkasse: ungreklame@fs.dk. Her kan forældre, lærere og pædagoger indberette hjemmesider, hvor der er mistanke om markedføring, der ikke tager hensyn til, at målgruppen er børn og unge.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere