Artikel top billede

Facebook og e-mail er tidsrøvere på arbejdet

De fleste kan ikke arbejde mere end et kvarter uden at blive forstyrret af mails eller Facebook-beskeder.

De mange nye kommunikations-værktøjer som egentlig skulle øge produktiviteten i virksomhederne har faktisk lige den modsatte effekt. Det konstateterer det amerikanske analysefirma uSamp i en ny undersøgelse. Den beskæftiger sig med, hvordan e-mail, sociale netværk og instant messaging bliver brugt på arbejdspladsen.

Knap halvdelen af de adspurgte oplyser at de maksimalt kan arbejde i 15 minutter uden at blive forstyrret af aktiviteter som Facebook eller e-mail. I gennemsnit mener de adspurgte at de mister en time om dagen på grund af dette.

Hvis man regner med en timeløn på 150 kr., så svarer det til en årligt tab på mere end 50.000 kr. pr. medarbejder. Nu er det altid svært at opgøre den tabte produktivitet. Men uSamp mener alligevel, at en virksomhed med 1.000 medarbejdere mister over 50 mio. kr. om året.

Så der kan altså ikke være tale om, at produktiviteten stiger. I hvert fald ikke hvis man skal tro denne undersøgelse, der bygger på svar fra 500 ansatte hos amerikanske firmaer.

Mens traditionelle aktiviteter som telefonopkald, samtaler med kollegerne og pludselige møder repræsenterer 43 pct. af alle afbrydelser i løbet af en typisk arbejdsdag, så er hovedparten af afbrydelserne altså elektroniske i dag.

Hele 65 pct. fortæller at de bruger op til tre ekstra skærme eller mobile enheder ved siden af deres normale computerskærm. Så er det nok ikke underligt, at de i gennemsnit bruger mere end to timer om ugen på at søge efter dokumenter og andre filer.

Et af de mere interessante resultater er, at den moderne teknologi faktisk har ændret den måde vi opføres os på arbejdspladsen. To ud af tre vil afbryde et gruppemøde for at kommunikere med en anden person digitalt. Næsten hver tiende svarer, at de vil opdatere deres Facebook-profil mens de sidder i et møde, og næsten lige så samme kunne finde på at sende en tweet.

Der skal åbenbart ganske meget til før den normale kontoransatte går offline. De fleste vil kun slukke for deres digitale enheder hvis chefen beder om det eller hvis de har et personligt møde.

Flere virksomheder er begyndt at indføre ”No Facebook Fridays” eller ”No Email Fridays” for at komme problemet til livs.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere