De mange nye kommunikations-værktøjer som egentlig skulle øge produktiviteten i virksomhederne har faktisk lige den modsatte effekt. Det konstateterer det amerikanske analysefirma uSamp i en ny undersøgelse. Den beskæftiger sig med, hvordan e-mail, sociale netværk og instant messaging bliver brugt på arbejdspladsen.
Knap halvdelen af de adspurgte oplyser at de maksimalt kan arbejde i 15 minutter uden at blive forstyrret af aktiviteter som Facebook eller e-mail. I gennemsnit mener de adspurgte at de mister en time om dagen på grund af dette.
Hvis man regner med en timeløn på 150 kr., så svarer det til en årligt tab på mere end 50.000 kr. pr. medarbejder. Nu er det altid svært at opgøre den tabte produktivitet. Men uSamp mener alligevel, at en virksomhed med 1.000 medarbejdere mister over 50 mio. kr. om året.
Så der kan altså ikke være tale om, at produktiviteten stiger. I hvert fald ikke hvis man skal tro denne undersøgelse, der bygger på svar fra 500 ansatte hos amerikanske firmaer.
Mens traditionelle aktiviteter som telefonopkald, samtaler med kollegerne og pludselige møder repræsenterer 43 pct. af alle afbrydelser i løbet af en typisk arbejdsdag, så er hovedparten af afbrydelserne altså elektroniske i dag.
Hele 65 pct. fortæller at de bruger op til tre ekstra skærme eller mobile enheder ved siden af deres normale computerskærm. Så er det nok ikke underligt, at de i gennemsnit bruger mere end to timer om ugen på at søge efter dokumenter og andre filer.
Et af de mere interessante resultater er, at den moderne teknologi faktisk har ændret den måde vi opføres os på arbejdspladsen. To ud af tre vil afbryde et gruppemøde for at kommunikere med en anden person digitalt. Næsten hver tiende svarer, at de vil opdatere deres Facebook-profil mens de sidder i et møde, og næsten lige så samme kunne finde på at sende en tweet.
Der skal åbenbart ganske meget til før den normale kontoransatte går offline. De fleste vil kun slukke for deres digitale enheder hvis chefen beder om det eller hvis de har et personligt møde.
Flere virksomheder er begyndt at indføre ”No Facebook Fridays” eller ”No Email Fridays” for at komme problemet til livs.