Flere og flere tjenester på søgemaskiner som for eksempel Google bliver rettet lokalt mod det område, som den pågældende bruger befinder sig i. Det tager bare for langt tid, inden de funktioner kommer til Europa, mener Kim Frederiksen, der er kreativ direktør i danske Addvisors. Han mener, at Europa er klart overset på søgemarkedet.
»Man kan jo for eksempel sidde og søge efter et pizzeria for at finde et i nærheden. Problemet er bare, at servicen bliver lavet i USA, og det er kritisabelt, at der går så langt tid, før funktionerne når Europa. Specielt fordi søgemaskinerne får mest trafik fra Europa, der sidder på godt 29 procent af den samlede trafik,« siger han til ComON og forklarer, at hvis man endelig vælger Europa, så vælger man England, fordi det er engelsk
»Det, som søgemaskinerne arbejde hen imod er at forpligte brugeren til at opgive flere oplysninger. Man skal have en søgefunktion, som er mere lokal og mere personlig. De vil jo gerne have, at brugeren bliver hos dem, men det er svært for Google.«
Af lokale Google-søgeservices kan nævnes »Google Maps«, hvor det er muligt at søge i kort og »Google Ride Finder«, hvor man blandt andet kan fange en taxa.