SAS er nu kommet i søgelyset for at bruge spam-lignende teknik. E-mails fra flyselskabet indeholder kode, som kan bruges til at overvåge kundernes internetbrug.
SAS bruger det Orkla-ejede selskab Stroede Customer Development til at følge sine kunder, og oplyser, at de ikke vidste, at selskabet anvender de såkaldte "web bugs". SAS ønsker nu koden fjernet.
Stroede Customer Development reklamerer med, at systemet kan bruges til at afdække kundernes holdninger og fremtidige behov.
»Vi bruger informationen til at oprettelse af statistikker. Når det er gjort, fjerner vi den personlige information, før vi sender den videre, for eksempel til SAS,« siger Jarmo Järvenpää, direktør for Stroede Customer Development. Han vurderer ikke, at selskabet overtræder eksisterende regler ved at bruge metoden.
Den usynlige ID-kode aktiveres, når et billede i e-mailen vises. Teknikken udnytter en svaghed i Microsofts Outlook, samt andre mail-programmer, som ofte udnyttes af spammere.
SAS er sandsynligvis kun en ud af mange virksomheder, som bruger denne eller lignende metoder til indsamling af information om kunderne.
Den norske Dataforening, som repræsenterer 12.000 professionelle IT-brugere, protesterer kraftigt mod overvågningen.
»Virksomheder som bruger denne teknologi bør snarest gå ud med en uforbeholden undskyldning til sine kunder og netbrugere,« siger foreningens formand Truls Berg.