Det er ganske enkelt nødvendigt at kunder, hvad enten de er offentlige eller private, kan bakke virksomhedernes budskaber op. Og forargelsen over ministre og topmebedsmænds reklamemedvirken er direkte i strid med den øgede fokus på offentligt-privat samarbejde.
Det mener IT-Brancheforeningen, der nu tager bladet fra munden.
»Diskussionen er gået fuldstændig over gevind. Alle snakker om bedre offentligt-privat samarbejde, og så siger man pludselig at det kan man ikke. Der må være grænser for den politiske korrekthed,« fastslår direktør for IT-Brancheforeningen Jakob Lyngsø.
Han mener at det er vigtigt for begge parter at kunne fortælle succeshistorier om it-projekter.
»Hvis vi skal få vist hvor branchen performer bedst, så kan vi kan vi ikke altid selv gå ud og blære os. Der har vi brug for de kunder, som branchen har. På den anden side har regeringen brug for at kunne komme ud med budskaber om eksempelvis vigtigheden af digital forvaltning,« påpeger Jakob Lyngsø.