Artikel top billede

Netbutikker holder Døgnposten nede

Døgnposten giver netshoppere fleksibilitet, men flere netbutikker stiller spørgsmålstegn ved post-automaternes sikkerhed. Ingen grund til panik, lover Post Danmark.

Det er nemt og hurtigt at handle på nettet, men ofte bliver bekvemmeligheden opvejet af et stressende besøg på det lokale posthus, når pakken dukker op. Derfor er Post Danmarks Døgnpost-automater en oplagt service at tilbyde sine kunder.

Men selv om Døgnposten har to år på bagen, så er der få netbutikker som direkte opfordrer kunderne til at bruge postkasse-automaten, der har åbent døgnet rundt. Kun 50.000 brugere er tilmeldt Døgnposten. Og det tal kunne måske være endnu større, hvis flere netbutikker aktivt promoverede muligheden.

At de ikke gør det, skyldes udbredt skepsis. Især it-branchen har gennem tiden været ramt at tab ved leveringer, hvor svindlere har fået udleveret forsendelser ved at udgive sig for andre, og da it-forhandlerne ofte sender for store værdier, så har svindlen gjort ondt i budgetterne. Og de oplevelser skaber mistro i branchen over for Post Danmarks selvbetjente og påståede sikre postkasser.

"Der er ikke meget her i verden, der er helt sikkert," lyder det lakonisk fra Kim Rand, der er direktør i netbutikken Computersalg.dk.

Hans butik har sendt pakker til Døgnposten, men firmaet tilskynder ikke sine kunder til at anvende tjenesten. Kim Rand har ikke selv oplevet svindel via leveringer til sine kunder i Døgnposten. Men han føler sig ikke overbevidst om, at svindel er udelukket.
Hos Post Danmark har Henrik Larsen svært ved at forstå frygten. Han er chef for Post Danmark Privatkunder.

”Du modtager en pakke i Døgnposten. Så modtager du en sms med en kode og henter pakken. Det kan da ikke være meget mere sikkert,” siger Henrik Larsen og henviser til, at Døgnposten og så er baseret på den digitale signatur.

”Vi bliver skældt ud for meget i vores firma, men lige præcis Døgnposten er nærmest blevet et fænomen, fordi vi stort set ikke modtager nogen klager om den ,” lyder det ærligt fra Henrik Larsen.

Det burde koste det samme
Hos onlineforhandlernes forening Foif kan formanden fortælle, at branchen både er mistroiske og glade for Døgnposten.

”Der er delte holdninger. Der er både nogen, der ser en udfordring i misbrug af telekort, men der er også mange forhandlere, der kan se det positive i at kunne levere pakker til kunder uden for åbningstiderne. Generelt er det rigtig positivt, at vi får nye muligheder for at levere til vores kunder. Men der har været meget svindel i vores branche, så det sidder selvfølgelig i baghovedet. Men frygten skal selvfølgelig heller ikke tale overhånd ,” siger Morten Duch, der er formand for Foif (Foreningen af Online IT Forhandlere).

Men flere forhandleres mistro mod Døgnposten kan også handler om penge. Et krav om mindre porto.
En butik skal betale mere for at sende til en privatperson end til en erhvervskunde. Men hvis begge pakker havner i Døgnposten, så burde de koste det samme, lyder kritikken.

”Det er rigtigt, at B2B-forsendelser har en lidt lavere pris end B2C-forsendelser. Og du kan have ret i, at det burde være billigere, hvis de begge bliver leveret i Døgnposten. Men man har nu en gan g vedtaget, at man bruger en enhedspris. Det er jo også nogen, der kun sender pakker i København og derfor hævder, at de skulle have billigere priser, men igen - så har vi altså vedtaget en enhedspris,” siger Henrik Larsen fra Post Danmark.

Nogen tyder på at postens sms'er skaber mere opmærksomhed end de velkendte papir-adviseringer.
 
Tal fra Post Danmark viser, at der er en markant lavere forekomst af returforsendelser i Døgnposten. 12 procent af de pakker, der skal hentes på posthuse, bliver sendt retur, fordi modtageren ikke henter dem i tide. Tallet er kun 1 procent i Døgnposten.

40.000 pakker bliver lagt til afhentning i pakkeautomaterne hver måned. 
Der er 102 automater i øjeblikket på landsplan. 25 sættes op inden sommerferien.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere