Abonnementssystem volder kvaler i Folketinget

Folketingets nye web-baserede abonnementssystem volder problemer, fordi systemet vil offentliggøre dokumenter før politikerne synes om det.

Det er ikke altid at mennesker og teknik går lige godt i spænd. Det kan man skrive under på i Folketinget. Ved folketingsårets begyndelse havde man premiere på et nyt web-baseret abonnementssystem, der betyder at embedsmænd, journalister og andre med interesse i de mange tusind dokumenter som landets øverste lovgivende forsamling producerer, kan få en e-mail, når der er nyt inden for de områder, som har interesse.

Problemet er blot, at systemet er smartere end politikerne bryder sig om. For at kunne være klædt ordentligt på, når en journalist eksempelvis ringer for at spørge til et bilag i et udvalg, har politikerne betinget sig at der er en 24 timers forsinkelse på hvornår bilagene bliver offentligt tilgængelige i forhold til hvornår politikerne får det i hånden.

Det er en gammel regel, som det nye system dog ikke har hørt om. Det sender derfor links ud om nye dokumenter og bilag til abonnenterrne, der så oplever at linksene ikke virker.

»Linket til bilaget bliver sendt ud, men selve bilaget holdes tilbage i 24 timer,« forklarer it-udviklingschef i Folketinget Liselotte Astrup til IT-avisen ComON.

Parlamentets it-folk arbejder nu på højtryk for at få systemet til at makke ret. Abonnementssystemet henter oplysningerne i Folketingets nye dokumenthåndteringssystem, Tingdok-systemet, som også blev søsat ved folketingsårets begyndelse.

»Og det er en succes,« understreger Liselotte Astrup med slet skjult henvisning til mange andre offentlige myndigheders kvaler med at indføre elektronisk dokumenthåndtering.

Tingdok-systemet har kostet omkring 18 millioner kroner at implementere og er leveret af Software Innovation, som er en af de tre leverandører i det særlige FESD-udbud. Her har Den Digitale Taskforce under Finansministeriet udvalgt tre leverandører, hvis systemer har fået det blå stempel for at leve op til de krav, som taskforcen stiller til et elektronisk dokumenthåndteringssystem.

»Vi valgte Software Innovation før FESD-udbuddet kom, men vi er da glade for at det var en FESD-leverandør. Det giver en større sikkerhed,« siger Liselotte Astrup.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere