I dag slås dørene op for årets største Business Intelligence-konference, der samler en række af Danmarks dygtigste brugere, aktører og leverandører af BI. Konferencens to internationale hovedtalere er på top 10-listen over BI-guruer, og arrangøren lover masser af visioner om fremtidens BI.
»Business Intelligence har efterhånden været på danske virksomheders dagsorden i mere end 10 år. I dag er BI modnet og begyndt at vise meget stærke tegn på at være virksomhedens vigtigste støtte i beslutningsprocessen. Og efter at BI har skabt større indsigt i forretningen, står mange danske virksomheder nu over for at skulle optimere deres planlægnings- og styringsprocesser med BI,« lyder det i velkomsten af Michael Borges, direktør i konsulenthuset Platon, der arrangerer BI-konferencen.
Danske virksomheder har typisk implementeret BI-løsninger inden for forskellige dele af deres forretning - løsninger, der ofte er endt som informationssiloer, der har haft vanskeligt ved at opfylde visionen om én fælles version af sandheden. De isolerede BI-løsninger har vist sig at være for besværlige at vedligeholde, og i kraft af deres kompleksitet har de været vanskelige at gå til. De har derfor sjældent givet det fulde forretningsmæssige udbytte.
Men sådan behøver det ifølge Platon og de øvrige BI-spillere på konferencen ikke at være. På BI-konferencens første dag er der da også fokus på, hvordan virksomhederne kan øge deres modenhed inden for Business Intelligence og Data Warehouse.
ComON fangede den ene af de to hovedtalere, BI-guruen Frank Buytendijk, der efter mere end 15 år som BI-analytiker i Gartner nu er ansat som virksomhedsstrateg hos BI-leverandøren Hyperion. Vi bad Frank Buytendijk om at kommentere en af de aktuelle BI-tendenser: Integration af data.
»En klar BI-trend er den stigende erkendelse af, at virksomhedens informationer skal udnyttes som strategisk ressource i bred forstand. Informationen skal med andre ord være korrekt, opdateret og til rådighed i alle virksomhedens systemer. Og informationerne skal kunne integreres og analyseres, ellers får man hverken overblik over eller indsigt i forretningen. Men hvad værre er: Kvalitetssikrer og integrerer man ikke sine data, ender man som virksomhed med at have mange forskellige versioner af sandheden. Det kan få direktøren bag tremmer i en regnskabsskandale, og det kan overlade virksomhedens brugere til selv at skulle vælge, hvilken version af sandheden, de vil arbejde med,« slår Frank Buytendijk fra Hyperion fast.
Business Intelligence-konferencen har over 200 deltagere og byder på indlæg fra danske virksomheder som DSB, Alm Brand, PostDanmark, Arla, Egmont, BRF Kredit, LEGO, Novo og Dansk Supermarked.