Der er optræk til krig på det mobile bredbånd.
TDC's mobildirektør Jesper Theill Eriksen vil være Danmarksmester i mobil bredbånd. Teleselskabet vil ifølge Børsen erobre 40 procent af kunderne på det mobile bredbånd. I dag domineres det danske mobile bredbåndsmarked af '3'.
Vejen til sejrsskammelen vil TDC nå ved at sætte yderligere fart på udbygningen af det mobile bredbånd. Tidligere har TDC meddelt, at det vil kaste to milliarder kroner i det mobile bredbånd.
For at få kundebogen til at vokse på det mobile bredbånd vil TDC tilbyde dets nuværende bredbånds-kunder rabat på mobilbredbånd, hvis de vil vælger produktet som et supplement. Samtidig afviser selskabet, at oprustningen på mobilbredbånd vil føre til priskrig.
»Markedsandelene skal ikke erobres ved, at vi går ned i pris. Det skal være en fordel, at vi kan levere samlede løsninger på tværs af TDC, og at vi kan levere en god kvalitet,« siger Jesper Theill Eriksn til Børsen.
Men teleanalytiker John Strand fra Strand Consult tror ikke på, at TDC både kan fastholde adsl-forretning og samtidig udvide antallet af mobilkunder.
»Problemet er, at priserne bliver meget lave - det ser vi ske i andre lande - så det vil påvirke, hvor meget de reelt vil investere. Det kan meget nemt blive historien, om, at de investerer to milliarder kroner, får vækst i omsætningen på mobilt bredbånd og samtidig må notere sig et fald i omsætningen på deres fastnet-forretning,« siger John Strand til Børsen.