Netbutikker protesterer mod sløv post

Forslaget om postfrie mandage og langsommere udbringning får alarmklokkerne til at ringe hos de danske netbutikker.

Transportminister Lars Barfoed (K) har foreslået en række forringelser i postservicen, herunder at der skal indføres postfrie mandage og at leveringstiden skal være op til tre dage. Det skal ruste Post Danmark til en virkelighed, hvor e-mail i stigende grad afløser papirbrevet. Men selvom det altså er internet-branchen, som får skylden for, at der skal indføres forringelser i postservicen, så falder forslaget bestemt ikke i god jord hos netbutikkerne, som fortsat sælger varer der skal leveres fysisk.

Tværtimod har forslaget fået alle alarmklokkerne til at ringe hos Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH), hvor den adm. direktør Annette Falberg mener at forslaget er helt ude af trit med de krav, som kunderne stiller til postudbringningen.

”Vi er enige med transportminister Lars Barfoed i, at vi er i en omstillingstid. Postkort og breve under 50 gram erstattes i vid udstrækning af sms, e-mail, elektroniske dokumenter og direkte kommunikation via nettet. Post Danmark har gennem de seneste år brugt den faldende brevmængde som en del af forklaringen på voldsomme portostigninger, der desværre i højere grad har ramt pakkeområdet end de små breve," siger hun.

FDIH mener at forringelserne vil være ødelæggende for store dele af den danske e-handel, som afhænger af, at kunderne kan få leveret de købte varer hurtigt og nemt.

”Vi advarer kraftigt mod, at den stigende mængde småpakker, typisk som stor- og maxibreve, fra e-handel, kommer til at lide under, at Post Danmark ikke har fået omstillet forretningen hurtigt nok. Vi siger nej til højere porto, som Venstres trafikordfører foreslår, ligesom vi afviser generelle forringelser med postfrie dage og længere udbringningstid,” siger Annette Falberg.

I dag er Post Danmark underlagt en såkaldt befordringspligt, som er vedtaget politisk og regulerer kravene til serviceniveauet. Det er disse krav, som ministeren nu åbner for at ændre.

»Det kan være, at det ikke længere er en selvfølge, at et brev når frem til modtageren dagen efter, man har sendt det. Det normale skal måske være, at der går tre dage. Det kan også være, man skal vænne sig til, at der ikke kommer breve ud om mandagen,« siger Lars Barfoed til Ritzau.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer