Det er godt at have en klar forretningsmodel. Det har den nye danske tjeneste Swapspot.dk også. Selv om den er en smule alternativ.
"I første omgang har det handlet om at få lukket munden på alle vores søstre," siger medstifter Thore Fogh Johansen.
Han og vennen Lars Ettrup har tilsammen syv søstre, der alle er glade for at shoppe tøj på nettet, men som er blevet trætte af den meste brugte tjeneste. Derfor har Lars og Thore lavet Swapspot til søstrene.
"De brokkede sig over Trendsales, som de mener, er fyldt med for mange reklamer og overflødige funktioner – og så er de utilfredse med, at man skal betale alle mulige gebyrer, når man shopper," siger Thore Fogh Johansen.
Derfor er tjenesten som udgangspunkt gratis at bruge - og mere social.
Det sociale element består i en tæt sammenkobling med Facebook. Man kan bruge Swapspot uden Facebook men så mister man nogle af fordelene.
”Det, som gør Swapspot anderledes, er brugervenligheden – du kan nemt logge ind via din Facebook-profil, og så kan du med få klik oprette alle de annoncer du vil og du får automatisk besked om nyt tøj, som du er interesseret i. Det giver samtidig en højere troværdighed, at alle har rigtige profiler, fremfor utroværdige brugere med navne som ’missemus’ eller ’nullergøj’, hvilket vores søstre var meget ret utilfredse med på Trendsales," siger Thore Fogh Johansen.
Koblingen med Facebook betyder også, at man kan se hvad eksisterende venner har til salg, og om man har nogle personlige relationer til andre sælgere.
Tøjsalg på nettet i Danmark har mange spillere. Tjenesten Trendsales blev sidste år solgt for et trecifret millionbeløb til firmaet, der også driver QXL.
Hvordan vil Swapspot finde sin plads, og hvordan vil i tjene penge?
”Vi syntes egentlig bare, at det kunne være en fed udfordring at prøve at lave service, som alle danskere med interesse for modetøj kunne få glæde af, og hvor man kan lægge annoncer op helt gratis. Måden vi har lavet Swapspot.dk på, lægger jo netop op til, at det er brugerne selv, der skaber indholdet og den sociale interaktion – vi har blot givet dem de rigtige rammer” siger Thore Fogh Johansen.
”Det ville selvfølgelig være sjovt, hvis vi en dag kunne skabe en forretning ud af det, men i første omgang har det handlet om at få lukket munden på alle vores søstre – og det er faktisk lykkedes.